Page 6 - 81 Çalıkuşu Bilecik 2. Sayı
P. 6
KISITLAYICI
DÜŞÜNCE KALIPLARI
Tahsin YAZIR
İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı
Hayatın her alanıyla ilgili kısıtlayıcı düşünce kalıpları bulunmaktadır. Asıl önemli olan bunları
kırmak, dönüştürmek, olumluya çevirmektir.
İnsana en fazla zararı yine ken- caktır. Çünkü kendini buna inandır- ya da özel ifadelere indirgemektir.
disi verir. Yanlış bakış açıları yü- mıştır. Sınıfta herhangi bir durum “Ben başarılı bir öğrenci deği-
zünden kendine kötülük etme eği- ile karşılaştığında, zihninden bu lim” kısıtlayıcı düşünce kalıbına
limindedir. Bu eğilime yön veren cümle otomatik olarak geçecek- sahip olan öğrenciye; “Hiç mi ba-
insanın karakteridir. tir. Sonucunda gerekli motivasyon şarılı değilsin?”, “Seni sınıfta öne
Karakterde yer tutan, içselleşti- oluşmayacak, başarı imkanı orta- çıkaran en güzel yönün nedir?”,
rilmiş “Kısıtlayıcı Düşünce Kalıpla- dan kalkmış olacaktır. Dikkat edi- “Arkadaşların senin hangi yönünü
rı” insan hayatının kalitesini aşağı lirse burada öğrenciyi başarıdan beğenir?” gibi sorular sorabiliriz.
çeker. Mesela “Başarı” konusunu alıkoyan kendi bakış açısıdır. Bu sorular öğrencimizin gelişimini
bir örnek üzerinden düşünelim. Peki, bu durumlarda nasıl bir engelleyen düşünce kalıbını kırıl-
Öğrenciler, gelişimlerini engelle- yol takip etmeliyiz? Öğrencileri şa- masını sağlayacak ve onda yeni
yen ne tür kısıtlayıcı düşünce ka- şırtacak, merak ettirecek, onlara ve geliştirici bir bakış açısı oluş-
lıplarına sahiplerdir? duygu ürettirecek şekilde yaklaşıp turacaktır.
Bu konuya ilişkin en fazla rastla- sıra dışı etkili sorular sorarak… Hayatın her alanıyla ilgili kı-
nan cümlelerden biri, “Ben başarılı En fazla kullanabileceğimiz sıtlayıcı düşünce kalıpları bulun-
bir öğrenci değilim.” bakış açısıdır. yöntem, öğrencinin genel (tümel) maktadır. Asıl önemli olan bunları
Böyle bir düşünceye inanan öğren- ifadelerinin çürütmek, genelin bir kırmak, dönüştürmek, olumluya
ci hiç bir zaman başarılı olamaya- parçası veya bir bölümüne (tikel) çevirmektir.
2 3