Page 6 - 81 Çalıkuşu Bilecik 2. Sayı
P. 6

KISITLAYICI



                             DÜŞÜNCE KALIPLARI



                                                    Tahsin YAZIR
                                         İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı




































       Hayatın her alanıyla ilgili kısıtlayıcı düşünce kalıpları bulunmaktadır. Asıl önemli olan bunları
       kırmak, dönüştürmek, olumluya çevirmektir.


          İnsana en fazla zararı yine ken-  caktır. Çünkü kendini buna inandır-  ya da özel ifadelere indirgemektir.
       disi  verir.  Yanlış  bakış  açıları  yü-  mıştır.  Sınıfta  herhangi  bir  durum   “Ben  başarılı  bir  öğrenci  deği-
       zünden kendine kötülük etme eği-    ile  karşılaştığında,  zihninden  bu   lim”  kısıtlayıcı  düşünce  kalıbına
       limindedir.  Bu  eğilime  yön  veren  cümle  otomatik  olarak  geçecek-  sahip  olan  öğrenciye;  “Hiç  mi  ba-
       insanın karakteridir.               tir. Sonucunda gerekli motivasyon    şarılı  değilsin?”,  “Seni  sınıfta  öne

          Karakterde yer tutan, içselleşti-  oluşmayacak,  başarı  imkanı  orta-  çıkaran  en  güzel  yönün  nedir?”,

       rilmiş “Kısıtlayıcı Düşünce Kalıpla-  dan kalkmış olacaktır.  Dikkat edi-  “Arkadaşların senin hangi yönünü
       rı” insan hayatının kalitesini aşağı   lirse  burada  öğrenciyi  başarıdan   beğenir?”  gibi  sorular  sorabiliriz.
       çeker.  Mesela “Başarı” konusunu    alıkoyan kendi bakış açısıdır.       Bu  sorular  öğrencimizin  gelişimini
       bir  örnek  üzerinden  düşünelim.      Peki,  bu  durumlarda  nasıl  bir  engelleyen  düşünce  kalıbını  kırıl-

       Öğrenciler,  gelişimlerini  engelle-  yol takip etmeliyiz? Öğrencileri şa-  masını  sağlayacak  ve  onda  yeni
       yen ne tür kısıtlayıcı düşünce ka-  şırtacak,  merak  ettirecek,  onlara  ve  geliştirici  bir  bakış  açısı    oluş-
       lıplarına sahiplerdir?              duygu ürettirecek şekilde yaklaşıp  turacaktır.

          Bu konuya ilişkin en fazla rastla-  sıra dışı etkili sorular sorarak…      Hayatın  her  alanıyla  ilgili  kı-
       nan cümlelerden biri, “Ben başarılı    En    fazla   kullanabileceğimiz  sıtlayıcı  düşünce  kalıpları  bulun-

       bir öğrenci değilim.” bakış açısıdır.  yöntem,  öğrencinin  genel  (tümel)  maktadır. Asıl önemli olan bunları
       Böyle bir düşünceye inanan öğren-   ifadelerinin  çürütmek,  genelin  bir  kırmak,  dönüştürmek,  olumluya
       ci hiç bir zaman başarılı olamaya-  parçası  veya  bir  bölümüne  (tikel)  çevirmektir.


 2                                                          3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11