Page 42 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 42
P A YD A Ş SEVDA ELİUZ
ÇOCUKLARDA
DİL GELİŞİMİ
Hepimiz dünyayı duyularımızla algılar, yaşantılarımızla öğreniriz. Etrafımızda görmediğimiz,
duymadığımız kısaca hayatımızda yer edinmeyen bir çok şeye yabancıyızdır. Doğduğumuz ilk
andan itibaren, gözümüzü açtığımız bu dünyayı tanımak için uğraşırız.
anlılar çevrelerindeki ses- bağlanma gerçekleştirdikçe bu sınız çünkü bebeğin kullandığı
leri, konuşmaları dinle- ses ile isteklerini elde edebildi- “ba-ba-ba”, “de-de-de” gibi ses-
Cyerek dili ve konuşmayı ğini görecek ve sesinin tonunu, ler size ilk kelimeleri olarak gele-
öğrenirler. Doğumda olan ağla- şiddetini değiştirerek farklı is- cek, sizin sevinç gösterilerinizde
ma ilk nefes almayken zamanla teklerini de elde edebildiğini öğ- onun hoşuna gidecektir. Be-
bebeğin ağlaması ihtiyaçlarını renecek ve bunu sonuna kadar bekler ses tonlarına karşı çok
belirtmek için kullandığı bir ile- kullanacaktır. Kendi sesini fark hassaslardır. Sizin söylediğiniz
tişim şekline dönüşecektir. Do- ettikçe göreceksiniz ki sesinin kelimeleri henüz anlayamasa-
ğumdaki ilk ağlama iletişimin değiştirerek kendi sesi ile oyna- lar da ses tonunuz ile iletmek
başlangıcı olarak kabul edile- maya ve yeni sesler çıkarmaya istediğiniz duyguları anlayacak
bilir. Bebeğin doğduğu andan başlayacaktır. Zaman ilerledik- (sevinç-kızgınlık) onlarda bun-
itibaren çıkartabildiği tek ses çe ‘babıldama’ dediğimiz evre- lara göre tepkilerini düzenleye-
ve kurabildiği tek iletişim yolu ye geçerek kendi sesinin amaçlı ceklerdir. Biz bu tepkileri nasıl
ağlamadır. Acıktığını, hasta ol- olarak üretecek ve ona en kolay farkında olmadan yapıyorsak
duğu, uykusunun geldiğini, al- gelen seslerden başlayacaktır. onlarda bunları çok doğal bir şe-
tının ıslandığını, yorulduğunu Siz bu seslere verdiğiniz tepki- kilde edineceklerdir. Doğan be-
söylemek için bu sesi kullana- lerle onun yaptığını pekiştirerek beklerin çok geniş bir yelpazede
caktır. Etrafındakilerle güvenli cesaretlenmesinin sağlayacak- ses kullanabilmelerine rağmen
41