Page 45 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 45

MART 2021     P A YD A Ş

          Erken Teşhis ve Müdahalenin Önemi

          Dil  ve  konuşma  becerileri  gecikmiş  olan  ço-
       cukların  öncelikle  bir  “odyolojik”  muayeneden
       geçirilmeleri  en  doğrusudur.  Bazen  ebeveynler

       çocuklarındaki orta derecedeki işitme kayıplarını
       fark edememektedirler. Eğer dil gelişiminin yanı
       sıra; oturma, emekleme, yürüme gibi becerilerin-
       de de gecikme varsa sık sık dengesini kaybedip
       düşüyorsa göz teması kurmuyor ve dokunulma-
       ya tepki gösteriyorsa bir “çocuk nöroloğu” ile gö-
       rüşülmelidir.  İşitme  ve  nörolojik  muayenesinde

       çocukta  herhangi  bir  problem  belirlenmemişse
       konuşması  hakkında  endişe  duyulan  çocuklar  büyüyen,  sık  sık  bakıcı  değiştiren,  çok  kalaba-
       mutlaka bir “dil ve konuşma terapisti” tarafından  lık ev ortamında büyüyen çocukların dil edinim-
       değerlendirilmelidir. “Büyüdükçe düzelir.”, “Baba-     lerinin daha yavaş olduğu bildirilmektedir. Buna
                                                              karşın kendisiyle konuşulan, kitap okunan, farklı
                                                              sosyal ortamlarda büyüyen çocukların dil edinim
                                                              süreci hızlanmaktadır. Anneler bebeklerini emzi-
                                                              rirken onunla göz teması kurmaya ve konuşmaya
                                                              özen göstermelidir. Bebekleriyle konuşan anne-

                                                              ler, bebeğin bir süre sonra çeşitli sesler çıkara-
                                                              rak karşılık verdiklerini gözlemlemiştirler. Bu be-
                                                              beğin dil ediniminde önemli bir tepkidir. Çocuğu
                                                              yedirme,  giydirme,  altını  değiştirme  vb.  günlük
                                                              aktivitelerde,  o  anda  yapmakta  olunan  aktivite
                                                              hakkında konuşmak çocuğun sözcük dağarcığını
                                                              arttırmak için kullanılabilecek en doğal yöntem-

                                                              dir. Yine doğal olarak gelişen olayları sözel ola-
       sı da geç konuşmuştu.”, “Yuvaya/okula başlayın-        rak çocuğa açıklamak da dil gelişimlerini geliştir-
       ca  düzelir.”  gibi  genellemelerle  hareket  edilme-  mede etkilidir. Örneğin bir şey yere düştüğünde
       melidir. Konuşma terapisti çocuğun alıcı ve ifade  “aaa düştü” diye belirtip dikkatini çekmek; hava
       edici dil becerilerini değerlendirir ve ne yapılması
       gerektiği  konusunda  aileyi  bilinçlendirir. Araştır-
       malar, okul öncesi dönemde ciddi artikülasyon ve
       dil bozukluğu olan çocukların %40-50’sinin oku-
       ma-yazma gibi akademik becerileri daha geç ve

       güç  edindiklerini  ortaya  koymuştur.  Dolayısıyla
       erken teşhis ve müdahale çok önemlidir.

          Ebeveyn Olarak Neler Yapabilirsiniz?
          Çocuğun sosyal çevresi, ona sağlanan sözel
       uyaranların  niteliği  ve  miktarı,  özellikle  de  an-
       nenin  çocukla  olan  iletişimi,  dil  edinim  sürecini
       önemli  ölçüde  etkilemektedir.  Bakım  evlerinde

                                                                                                                  44
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50