Page 46 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 46

P A YD A Ş    EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
       durumu hakkında konuşmak “rüzgar esiyor, hava  anlamıyor” gibi yorumlarda bulunup çocukla ile-

       bulutlu”;  ağlayan  birisini  gördüğünde  “çok  üzül-  tişimi  azaltmamalıdırlar.  Bazı  çocuklar,  belli  bir
       müş, mutsuz” gibi olaylar hakkında yorum yap-          süre sonra ebeveynlerini taklit etmeye başlarlar.
       mak,  çocuğun  somut  ve  soyut  kavramlara  iliş-     Çocukla iletişim kurmak için çocuk şarkılarından,
       kin  sözcük  dağarcığını  arttıracaktır.  Ebeveynler  kuklalardan, oyuncaklardan vb. etkinliklerden ya-
       çocuklarıyla konuşurken basit sözcükler ve kısa  rarlanılabilir.  Ebeveynlerin  dikkat  etmesi  geren
       cümlelerle  konuşmaya  dikkat  etmelidir.  Çocuk-      bir diğer şey, çocuğa kendini ifade etmesi için fır-
       lar söyleyemedikleri bazı sözcükler için kendileri  sat tanımaktır. Çocuğun jest ve mimiklerini, kendi
       yeni sözcükler uydurabilir. Bu gibi durumlarda ço-     uydurduğu kelimelerini ya da ağlama davranışı-
       cuğun uydurduğu sözcüğü ebeveynin tekrar et-           nı yorumlayarak onu anlamaya çalışmak yerine,

       memesi, asıl sözcüğü söyleyerek çocuğa doğru  ne  anlatmak  istediğini  sözcüklerle  ifade  etmesi
       model olması önemlidir. Örneğin, iki yaşında bir  yönünde model olmak gerekir. Eğer çocuk ağla-
       çocuk “araba” yerine “düt” diyorsa “evet düt diye  yarak ya da işaretler aracılığıyla isteklerini elde
       ses çıkarıyor, o bir araba” diyerek model olunma-      edebiliyorsa bu yöntemi iletişim aracı olarak kul-
       lıdır. Ancak çocuk, doğru sözcüğü söylemesi için  lanmaya devam edecektir. Bu davranışları ebe-
       zorlanmamalı  ya  da  söyledikleri  anlamamazlık-      veynleri tarafından görmezden gelinir ve konuş-
       tan gelinmemelidir. Bazı çocuklar her duyduğunu  ma  çabaları  ödüllendirilirse  konuşmayı  iletişim

       tekrarlamaya çalışır, bazıları ise ebeveynin ısrarlı  aracı olarak kullanmaya başlayacaktır.
       çabalarına karşı kayıtsız görünebilirler. Ebevey-
       nler, çocukları onlara tepki vermese dahi iletişi-                                          SEVDA ELİUZ
       mi kesmemeli, farklı yollarla çocuklarıyla iletişimi                          ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
       sürdürmelidir. Asla  “beni  dinlemiyor,  çok  ilgisiz,















































    45
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51