Page 46 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 46
P A YD A Ş EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
durumu hakkında konuşmak “rüzgar esiyor, hava anlamıyor” gibi yorumlarda bulunup çocukla ile-
bulutlu”; ağlayan birisini gördüğünde “çok üzül- tişimi azaltmamalıdırlar. Bazı çocuklar, belli bir
müş, mutsuz” gibi olaylar hakkında yorum yap- süre sonra ebeveynlerini taklit etmeye başlarlar.
mak, çocuğun somut ve soyut kavramlara iliş- Çocukla iletişim kurmak için çocuk şarkılarından,
kin sözcük dağarcığını arttıracaktır. Ebeveynler kuklalardan, oyuncaklardan vb. etkinliklerden ya-
çocuklarıyla konuşurken basit sözcükler ve kısa rarlanılabilir. Ebeveynlerin dikkat etmesi geren
cümlelerle konuşmaya dikkat etmelidir. Çocuk- bir diğer şey, çocuğa kendini ifade etmesi için fır-
lar söyleyemedikleri bazı sözcükler için kendileri sat tanımaktır. Çocuğun jest ve mimiklerini, kendi
yeni sözcükler uydurabilir. Bu gibi durumlarda ço- uydurduğu kelimelerini ya da ağlama davranışı-
cuğun uydurduğu sözcüğü ebeveynin tekrar et- nı yorumlayarak onu anlamaya çalışmak yerine,
memesi, asıl sözcüğü söyleyerek çocuğa doğru ne anlatmak istediğini sözcüklerle ifade etmesi
model olması önemlidir. Örneğin, iki yaşında bir yönünde model olmak gerekir. Eğer çocuk ağla-
çocuk “araba” yerine “düt” diyorsa “evet düt diye yarak ya da işaretler aracılığıyla isteklerini elde
ses çıkarıyor, o bir araba” diyerek model olunma- edebiliyorsa bu yöntemi iletişim aracı olarak kul-
lıdır. Ancak çocuk, doğru sözcüğü söylemesi için lanmaya devam edecektir. Bu davranışları ebe-
zorlanmamalı ya da söyledikleri anlamamazlık- veynleri tarafından görmezden gelinir ve konuş-
tan gelinmemelidir. Bazı çocuklar her duyduğunu ma çabaları ödüllendirilirse konuşmayı iletişim
tekrarlamaya çalışır, bazıları ise ebeveynin ısrarlı aracı olarak kullanmaya başlayacaktır.
çabalarına karşı kayıtsız görünebilirler. Ebevey-
nler, çocukları onlara tepki vermese dahi iletişi- SEVDA ELİUZ
mi kesmemeli, farklı yollarla çocuklarıyla iletişimi ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
sürdürmelidir. Asla “beni dinlemiyor, çok ilgisiz,
45