Page 64 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 64
P A YD A Ş EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
▶ Ebeveynler çocuklara asla yalan söyleme- ✔ Boşanma sürecinden sonra ebeveynler, ço-
meli ve çocukların güven duygusunu zede- cuklarını en yakın duygusal arkadaşları ola-
lememelidir. Aksi takdirde çocuklar, kendi- rak görmemelidir (Türkarslan, 2007).
lerinde terk edileceği duygusuna kapılırlar.
Sonuç
▶ Özel günlerde ebeveynler bir araya gelme- Boşanma beklenmeyen ama meydana geldi-
li, çocuklarıyla vakit geçirmelidir. (Doğum ğinde getirdiği sonuçların yaşanması gereken zo-
günü, bayram…) Ama bu durum çocukların runlu bir süreçtir. Kadın veya erkek olsun hiç kim-
barışma arzusunu körüklememelidir.
se evlilik yoluna boşanma amacıyla girmez ama
▶ Ebeveynler süreci zor atlatıyorlarsa muhak- her zaman beklentilerle, karşılaşılanlar denk düş-
kak bir uzman yardımına başvurmalıdırlar. meyebilir. Böyle zamanlarda çatışmalar başlar.
Unutmamak gerekir ki çocuklar, ebeveynle- Bu çatışmalar sağlıklı çözülmezse zaman içinde
rinin tepkilerine bakarak olayı felaketleştirip evlilik, boşanma sürecine sürüklenir. Ebeveynler
felaketleştirmemeye karar verirler. Bu yüz- için atlatılması zor olan bu durum, çocuklar için
den neşeli bir ebeveyn, her şeyin yolunda içinden çıkılması daha da karmaşık bir yapıdır.
olduğu izlenimini verecektir. Bu çalışmada, çocukların karmaşık olan bu yapı-
Boşanmayı çocuk açısından problem haline yı çözmeleri için yol haritası sunulmaya çalışılmış
getirmemek için asla yapılmaması gerekenler: ve yapılan araştırmalardan kesitler alınmıştır.
✔ Ebeveynler, çocuğun taraf tutmasını isteme- Eğer ebeveynler sürecin sancısını yoğun hisse-
melidir. Hayatı düzenlerken çocuklarında fi- diyorlarsa muhakkak bir uzman desteği almalıdır.
kirlerine önem verilmelidir.
Hilal ARSLAN ŞEKER
✔ Çocuğun boşanma sürecini sağlıklı atlatması PSİKOLOJİK DANIŞMAN
için ebeveynlerin her şeye taviz vermemesi VE REHBER ÖĞRETMEN
gerekir. Çünkü zamanla çocuklar, bu durumu KAYNAKÇA
kötüye kullanabilir. • Öngider- Gregory, N. (2016). Boşanma Mı Yoksa Çocuk İçin Evliliği
Sürdürmek Mi, Çocuğun Psikolojik Uyumu Açısından Önemli Bir Soru.
✔ Çocuğun disipline edilmesinde anne ve baba Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 8(3), 275-289.
• Öngider, N. (2013). Boşanmanın Çocuk Üzerindeki Etkileri. Psikiyatride
ortak davranışlar da bulunmalı, bir üyenin Güncel Yaklaşımlar, 5(2), 140-161.
evet dediğine diğeri hayır dememelidir. • Öngider, N. (2013). Boşanmış ve Evli Ailelerden Gelen Çocukların
Algıladıkları Ebeveyn Kabul-Red Düzeyleri İle Psikolojik Uyum
✔ Eşlerden biri yeni bir ilişkiye başlamışsa ço- Düzeylerinin Karşılaştırılması. Klinik Psikiyatri Dergisi, 16 (3), 164-174.
• Özdal, F., Aral, N. Baba Yoksunu Olan ve Anne Babası İle Yaşayan Çocukların
cuk boşanmayı kabullenene kadar bu durum Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi
çocukla paylaşılmamalıdır. Dergisi, 6(2), 255-267.
• Türkarslan, N. (2007). Boşanmanın Çocuklar Üzerine Olumsuz Etkileri
✔ Ebeveynler birbirlerine söylemek istediklerini Ve Bunlarla Baş Etme Yolları. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma
çocuğu aracı kullanarak söylememelidir. Dergisi, 3(11), 99-108.
✔ Boşanma sürecinin gereksiz detayları ço-
cukla paylaşılmamalıdır. (Mahkeme, nafa-
ka….vb.)
✔ Diğer ebeveyn çocuğa mali açıdan destek
olamıyorsa psikolojik açıdan destek olması
engellenmemelidir.
63