Page 61 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 61
MART 2021 P A YD A Ş
daki ikili ilişkilerinde bu iletişim tarzını kullanacak- ebeveynler “O çocuktur, anlamaz!” düşüncesiyle
tır. Aynı zamanda çocuk tarafından gözlenmeyen süreci çocuklarına açıklamaz ve çocukları büyük
ama ebeveynlerin yaşadığı çatışmanın dolaylı bir belirsizlik içerisinde bırakırlar. Oysa çocuk-
etkileri de bulunmaktadır. Yaşanılan yoğun ça- ların bir yetişkin gibi süreci tanımaya ihtiyaçları
tışma sonucu ebeveynler de çocuğu denetleme, vardır. Çocuklara, boşanmak açıklanırken dikkat
destekleme ve disiplin etme konularında ihmaller edilecek en önemli nokta onlara doğruyu söyle-
görülmektedir. Bu durum çocukların süreç içeri- mek olmalıdır. Çocuklar, ailelerin yalan söyledik-
sinde yalnız kalmalarına sebep olmakla birlikte lerini anladıklarınla her iki ebeveyne olan güven
zaman içerisinde anksiyete düzeylerini arttırmak- duyguları sarsılır. Diğer yandan boşanmaya se-
tadır (Fine, 1997; Akt. Öngider Gregory, 2016 ). bebiyet veren tatsız olayları anlatmanın bir yararı
Türk örneklemi üzerinde yapılan bir çalışmada, yoktur. Bu yüzden ebeveynler çocuklarına anlata-
ebeveynleri arasında yoğun çatışma olduğunu be- caklarını iyi seçmelidir. Ayrıca anlatılanlar çocuğun
lirten çocukların, az çatışma olduğunu belirtenlere yaşına uygun olmalıdır.
göre psikolojik sorunlarının Genellikle bu süreci anne
fazla olduğu bulun- ve babanın çocuğa
muştur (Şendil, 1999; beraber anlatma-
Akt. Öngider Gregory, ları gerekir. Bek-
2016). lenen, çocuğa
Çocuğun sağ- sevgi mesajları
lıklı kişilik geli- verildikten sonra
şimi için istenen yani hem anne
aile bütünlüğünün hem baba tarafın-
bozulmadığı ortam- dan çok sevildiği ve
dır. Ancak bazen anne sonuç ne olursa olsun
ve babanın yoğun çatışma- bundan sonra da sevil-
ları, çocuğun psikolojik uyumu- meye devam edileceği konu-
na daha olumsuz etki etmektedir. sunda çocuğa güven verildikten
Böyle zamanlarda boşanma daha iyi sonra boşanma konusu anlatılmalı,
bir alternatif olarak görülmektedir. Bo- uygun olanın ayrılmak olduğu ve tüm
şanma kararı veren ebeveynler, çocuklarının aile üyelerinin bundan daha mutlu olaca-
sağlıklı kişilik gelişimi tamamlamasını istiyorsa ğı çocuğa uygun bir dille sunulmalıdır. Ayrıca
bu kısımda ele alınacak olan ebeveyn-çocuk ilişki- bu ayrılığın eşler arasında olduğu ama çocuğun
sine dikkat etmeleri gerekmektedir. istediği zaman anne ve babasını görebileceğinin
Boşanma Sürecinde Ebeveyn Çocuk İlişkisi altı çizilmelidir. Çünkü böyle durumlar da çocuk-
lar bir daha diğer ebeveynini göremeyeceğini dü-
Evlilik, ne kadar kötü olursa olsun boşanma
gerçekleştikten sonra yaşanan boşluk atlatıl- şünür.
ması gereken önemli bir sorundur. Bunun yanı Boşanma sonrasında velayet genellikle an-
sıra, çocukların varlığı da, çocukları içine alan neye verilmektedir. Bu gibi durumlarda anneler
baba eksikliğini hissetmemesi için çocuklarına
yeni bir düzen kurma zorunluluğunu ortaya çı- aşırı hoşgörülü davranmakta, bu durum çocukta
karmaktadır. Bu zorlu süreçte ilk adım, çocuklara farklı davranış problemlerine zemin hazırlamak-
boşanmayı anlatmaktır (Türkarslan, 2007). Bazı tadır. Dikkat edilmesi gereken bir başka konu,
60