Page 26 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 26

P A YD A Ş    EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ

       fazla insanın bu alandaki uz-       ve konuşma ve salya kontrolü         ile çalışmayı seviyorsunuz?
       manlara ihtiyacı olduğunu fark      çalıştığımız motor konuşma bo-       Neden?
       ettikten sonra bu alanda çalış-     zukluğu olan ( ör;CP) bireylere         Evet yüksek lisans tezimi
       maya karar verdim denebilir.        kadar farklı hasta gruplarımız       yutma konusunda yaptım.
          Dil konuşma terapisti kime       vardır. Eğitim alanıyla ilişkili     Ülkemizde çok fazla kişi bu so-
       denir, hangi eğitimleri alır?       olduğumuz kadar, tıp bilimle-        runla yaşamak zorunda kalıyor.
                                           rinden nörolojiyle, psikiyatriyle,
          Dil ve Konuşma Terapisti,        KBB ile ve bazı diğer alanlar-       Terapi alması gerektiğini bilen
       insanların çeşitli nedenlerden      la da bağlantılı hastalarımız        hasta sayımız bile çok azdır.
       dolayı dil becerilerinde, konuş-    oluyor.

       mada (sesletim ve ses bilgisi),
       ses üretimi ve kullanımında ve         Dil konuşma terapistliği-
       yutma becerilerinde yaşadıkları     ne başladığınız ilk günü, ilk
       sorunları sağaltma görevini üst-    terapiyi hatırlıyor musunuz?
       lenen bir sağlık personelidir. Bu   Nasıl hissetmiştiniz?
       sorunların etiyolojisi, oluşma         İlk terapilerimize gözlemci
       mekanizmaları, birbirlerinden       olarak katıldığımız dönemde
       farkları, nasıl tanılanacağı ve     çok farklı hissetmeye başla-
       nasıl müdahale edilebileceğini      mıştım. Bir teyzemiz vardı,
       içeren terapi yöntem ve teknik-     beyin kanaması sonrası dil ve
       leri konularında eğitim alırlar.    konuşma yetileri hasar almıştı.
       Günümüzde lisans düzeyinde          Anadolu Üniversitesine (Dil-
       eğitim veren Dil ve Konuşma         kom) gelmişlerdi. O teyzenin ve
       Terapisi bölümlerinden mezun        ailesinin umut dolu bakışlarını
       olan kişiler bu unvanı alır.        unutmam çok zor. Bu nedenle

          Dil konuşma terapistleri         bize başvuran tüm hastalarımı-
       kimlerle çalışır?                   za veya danışanlarımıza çok
                                           büyük bir sorumluluk hissediyo-
          Bu soru çok güzel bir soru.      rum. Yani şöyle düşünün dok-
       İnsanlar bizi yalnızca çocuklar-    torlar ellerinden geleni yapmış
       la çalışan bir nevi “öğretmen”      tedavilerini tamamlamış ama
       gibi görüyor. Aslında bizim         yaşadıkları hastalığın sekeli
       hizmet verdiğimiz yaş grubu         kalmış; dil,  konuşma, iletişim,
       1- 100 yaşlar arası diyebili-       yutma ve ses sorunları yaşa-
       riz.☺Şöyle ki dil gelişiminde       yan insanlar bunlar. Siz bir şey
       sorun yaşayan çocuklardan,          yapmazsanız kimse yapama-
       bazı sesleri doğru üretemeyen       yacak. Büyük sorumluluk. Ve
       çocuklara hatta yetişkinlere,       bu sorumlulukla hastalara en

       sesi kısılan pazarcı esnafına       uygun terapiyi belirleyip uygu-      İhtiyacının farkında olan da
       veya öğretmenlere, dil-konuş-       lamak çok önemli.                    terapist bulmakta zorlanıyor.
       ması veya yutma becerileri et-                                           Ben bu hastalarla çalışmayı
       kilenmiş felç geçiren veya bazı        Yüksek lisan tezinizin ko-        bir borç biliyorum. Sevdiğim
       kanser ameliyatları olan kişi-      nusunun  “Mekanik Kökenli            alanlara gelince, şöyle diyeyim.
       lere, trafik kazası veya silahlı    Yutma Güçlüğü” ile ilgili oldu-      Çocuklarla çalışmanın ayrı keyfi
       yaralanma gibi nedenlerle kafa      ğunu biliyoruz. En çok hangi         varken felç geçirmiş bir afazili
       travması yaşayan insanlara          “Dil ve Konuşma Güçlüğü”             hastayla çalışmanın ayrı keyfi
    25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31