Page 26 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 26
P A YD A Ş EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
fazla insanın bu alandaki uz- ve konuşma ve salya kontrolü ile çalışmayı seviyorsunuz?
manlara ihtiyacı olduğunu fark çalıştığımız motor konuşma bo- Neden?
ettikten sonra bu alanda çalış- zukluğu olan ( ör;CP) bireylere Evet yüksek lisans tezimi
maya karar verdim denebilir. kadar farklı hasta gruplarımız yutma konusunda yaptım.
Dil konuşma terapisti kime vardır. Eğitim alanıyla ilişkili Ülkemizde çok fazla kişi bu so-
denir, hangi eğitimleri alır? olduğumuz kadar, tıp bilimle- runla yaşamak zorunda kalıyor.
rinden nörolojiyle, psikiyatriyle,
Dil ve Konuşma Terapisti, KBB ile ve bazı diğer alanlar- Terapi alması gerektiğini bilen
insanların çeşitli nedenlerden la da bağlantılı hastalarımız hasta sayımız bile çok azdır.
dolayı dil becerilerinde, konuş- oluyor.
mada (sesletim ve ses bilgisi),
ses üretimi ve kullanımında ve Dil konuşma terapistliği-
yutma becerilerinde yaşadıkları ne başladığınız ilk günü, ilk
sorunları sağaltma görevini üst- terapiyi hatırlıyor musunuz?
lenen bir sağlık personelidir. Bu Nasıl hissetmiştiniz?
sorunların etiyolojisi, oluşma İlk terapilerimize gözlemci
mekanizmaları, birbirlerinden olarak katıldığımız dönemde
farkları, nasıl tanılanacağı ve çok farklı hissetmeye başla-
nasıl müdahale edilebileceğini mıştım. Bir teyzemiz vardı,
içeren terapi yöntem ve teknik- beyin kanaması sonrası dil ve
leri konularında eğitim alırlar. konuşma yetileri hasar almıştı.
Günümüzde lisans düzeyinde Anadolu Üniversitesine (Dil-
eğitim veren Dil ve Konuşma kom) gelmişlerdi. O teyzenin ve
Terapisi bölümlerinden mezun ailesinin umut dolu bakışlarını
olan kişiler bu unvanı alır. unutmam çok zor. Bu nedenle
Dil konuşma terapistleri bize başvuran tüm hastalarımı-
kimlerle çalışır? za veya danışanlarımıza çok
büyük bir sorumluluk hissediyo-
Bu soru çok güzel bir soru. rum. Yani şöyle düşünün dok-
İnsanlar bizi yalnızca çocuklar- torlar ellerinden geleni yapmış
la çalışan bir nevi “öğretmen” tedavilerini tamamlamış ama
gibi görüyor. Aslında bizim yaşadıkları hastalığın sekeli
hizmet verdiğimiz yaş grubu kalmış; dil, konuşma, iletişim,
1- 100 yaşlar arası diyebili- yutma ve ses sorunları yaşa-
riz.☺Şöyle ki dil gelişiminde yan insanlar bunlar. Siz bir şey
sorun yaşayan çocuklardan, yapmazsanız kimse yapama-
bazı sesleri doğru üretemeyen yacak. Büyük sorumluluk. Ve
çocuklara hatta yetişkinlere, bu sorumlulukla hastalara en
sesi kısılan pazarcı esnafına uygun terapiyi belirleyip uygu- İhtiyacının farkında olan da
veya öğretmenlere, dil-konuş- lamak çok önemli. terapist bulmakta zorlanıyor.
ması veya yutma becerileri et- Ben bu hastalarla çalışmayı
kilenmiş felç geçiren veya bazı Yüksek lisan tezinizin ko- bir borç biliyorum. Sevdiğim
kanser ameliyatları olan kişi- nusunun “Mekanik Kökenli alanlara gelince, şöyle diyeyim.
lere, trafik kazası veya silahlı Yutma Güçlüğü” ile ilgili oldu- Çocuklarla çalışmanın ayrı keyfi
yaralanma gibi nedenlerle kafa ğunu biliyoruz. En çok hangi varken felç geçirmiş bir afazili
travması yaşayan insanlara “Dil ve Konuşma Güçlüğü” hastayla çalışmanın ayrı keyfi
25