Page 31 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 31

MART 2021     P A YD A Ş

       Şunu üzülerek söylemeliyim          destekleyebilir. Çocuğun cüm-        Size gelen vakaların uygun hiz-

       ki kekemeliğin nedenini henüz       lesini bitirmesini beklemek, onu  meti alması için gerekli yönlen-
       bilmiyoruz.                         düzeltmemek, sınıf içerisinde        dirmelerin yapılması ve ailenin
         Kekemelikte erken müdahale        konuşmaya zorlamadan konuş-          bu aşamada içinde bulunduğu
       ne zaman olur?                      maya teşvik etmek, herkesin          süreçten en az etkilenerek
                                           konuşmasında ara ara takılma-        çıkması için aileye psikolojik
          Kekemelikte okul öncesi          lar olabileceğini bunun iletişi-     destek gibi konularda yardımcı
       dönemde destek alınmalıdır.         mimizi etkilememesi gerektiğini  olmanız gerekiyor. Tabi bun-
       Çocuk sözcükleri, hecele-           sınıfa açıklamak gibi şeyler         ların olabilmesi için öncelikle
       ri veya sesleri sık sık tekrar      yapılabilir. Şunu ayrıca belirt-     sorunun farkedilmesi gerekiyor.
       ediyorsa, cümleye başlamakta        mek istiyorum, “Sakin ol, yavaş,  Ayrıca ailelere davranış yöneti-

       zorlanıyorsa, ikincil davranış-     rahat ol! “ vs. gibi ifadelerin      mi (problem davranışların azal-
       lar dediğimiz, gözünü kırpma,       emin olun çocuğa hiçbir faydası      tılması) konularında da destek
       yumruğunu sıkma kasılma gibi        yok. Çocuk bu dediklerinizi ya-      olmak gerekiyor.
       davranışlar gözleniyorsa yaş        pabiliyor olsa sizin söylemenize
       önemli değil bir DKT görüşü-        gerek kalmadan yapar. Bunları           Aile eğitimleri kimler tara-
       ne başvurulmalıdır. Çoukların       söylemek zaten yapamadığı bir        fından verilmelidir?
       gelişim döneminde özellikle         şeyleri hatırlatmaktan başka bir        Aile eğitimleri tabi ki konuyla
       5-6 yaşından küçük çocuklarda       işe yaramayacaktır.                  ilgili eğitim almış insanlar tara-
       çocukluk çağı kekemeliği dedi-                                           fından verilmelidir. Tabi bura-
       ğimiz geçici akıcısızlıklar  (ke-      Dil konuşma sorunlarında          da şuna da değinmek gerekir
       kemelikler) görülebilir ve bunlar   aile eğitiminin önemi nedir?         ki sosyal medyada bir araya
       bir süre sonra kendiliğinden           Şöyle bir konu var ki çocuk-      gelen aileler veya kişiler çeşitli
       ortadan kalkar. Çocuğun yaşa-       ların gelişimi çok fazla etkiliyor.   gruplar oluşturup kendi yaşa-
       dığı kekemeliğin geçici keke-       O da ailelerin çocukta herhan-       dıklarını ve tecrübelerini pay-
       melik mi yoksa kalıcı kekemelik  gi bir dil ve konuşma sorunu            laşıyorlar. Aileler veya bizzat
       mi olduğunu ayırt etmek çok         olduğundan şüphelenmeleri            sorun yaşayanların kendisi bilgi
       zordur. Çocuğun başka psikolo-      durumunda bunu ertelememe-           edinebiliyor. Sosyal medyanın
       jik sorunlarının olup olmaması,     liler, beklemeden bir uzman          her platformunda olduğu gibi

       kekemeliğin tipi ve süresi, eşlik   görüşüne başvurmalılar. Bu           buralarda da doğru yanlış bir-
       eden başka bir dil konuşma          bize gelmeden önceki süreçte         çok bilgi paylaşılıyor. Emin olun
       probleminin olması gibi et-         en önemli konudur. Bir tera-         böyle gruplarda yanlış bilgileri
       kenler değerlendirilmelidir. Bu     piste başvurduktan                                     düzeltmeye
       nedenle bir DKT görüşü almak        sonra sürece
       gerekir. Terapist değerlendir-      ailenin katılma-
       mesini yaptıktan sonra terapiye  sı çok önemli.
       başlayabilir veya süreci takip      Ailenin kabullen-
       edebilir.                           me sürecini

          Kekeme öğrencisi olan bir        biran evvel
       öğretmen ne yapmalıdır, ne          atlatıp çocu-
       yapmamalıdır?                       ğun gelişimine
                                           odaklanması
          Kekeme öğrencisi olan            gerekiyor. Bu
       öğretmenlerimiz, çocuğun            konuda sizlere de
       yaşadığı sorunun çocuğun            (RAM personeline ve
       iletişimini etkilememesi için       öğretmenlere) çok iş düşüyor.
                                                                                                                  30
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36