Page 31 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 31
MART 2021 P A YD A Ş
Şunu üzülerek söylemeliyim destekleyebilir. Çocuğun cüm- Size gelen vakaların uygun hiz-
ki kekemeliğin nedenini henüz lesini bitirmesini beklemek, onu meti alması için gerekli yönlen-
bilmiyoruz. düzeltmemek, sınıf içerisinde dirmelerin yapılması ve ailenin
Kekemelikte erken müdahale konuşmaya zorlamadan konuş- bu aşamada içinde bulunduğu
ne zaman olur? maya teşvik etmek, herkesin süreçten en az etkilenerek
konuşmasında ara ara takılma- çıkması için aileye psikolojik
Kekemelikte okul öncesi lar olabileceğini bunun iletişi- destek gibi konularda yardımcı
dönemde destek alınmalıdır. mimizi etkilememesi gerektiğini olmanız gerekiyor. Tabi bun-
Çocuk sözcükleri, hecele- sınıfa açıklamak gibi şeyler ların olabilmesi için öncelikle
ri veya sesleri sık sık tekrar yapılabilir. Şunu ayrıca belirt- sorunun farkedilmesi gerekiyor.
ediyorsa, cümleye başlamakta mek istiyorum, “Sakin ol, yavaş, Ayrıca ailelere davranış yöneti-
zorlanıyorsa, ikincil davranış- rahat ol! “ vs. gibi ifadelerin mi (problem davranışların azal-
lar dediğimiz, gözünü kırpma, emin olun çocuğa hiçbir faydası tılması) konularında da destek
yumruğunu sıkma kasılma gibi yok. Çocuk bu dediklerinizi ya- olmak gerekiyor.
davranışlar gözleniyorsa yaş pabiliyor olsa sizin söylemenize
önemli değil bir DKT görüşü- gerek kalmadan yapar. Bunları Aile eğitimleri kimler tara-
ne başvurulmalıdır. Çoukların söylemek zaten yapamadığı bir fından verilmelidir?
gelişim döneminde özellikle şeyleri hatırlatmaktan başka bir Aile eğitimleri tabi ki konuyla
5-6 yaşından küçük çocuklarda işe yaramayacaktır. ilgili eğitim almış insanlar tara-
çocukluk çağı kekemeliği dedi- fından verilmelidir. Tabi bura-
ğimiz geçici akıcısızlıklar (ke- Dil konuşma sorunlarında da şuna da değinmek gerekir
kemelikler) görülebilir ve bunlar aile eğitiminin önemi nedir? ki sosyal medyada bir araya
bir süre sonra kendiliğinden Şöyle bir konu var ki çocuk- gelen aileler veya kişiler çeşitli
ortadan kalkar. Çocuğun yaşa- ların gelişimi çok fazla etkiliyor. gruplar oluşturup kendi yaşa-
dığı kekemeliğin geçici keke- O da ailelerin çocukta herhan- dıklarını ve tecrübelerini pay-
melik mi yoksa kalıcı kekemelik gi bir dil ve konuşma sorunu laşıyorlar. Aileler veya bizzat
mi olduğunu ayırt etmek çok olduğundan şüphelenmeleri sorun yaşayanların kendisi bilgi
zordur. Çocuğun başka psikolo- durumunda bunu ertelememe- edinebiliyor. Sosyal medyanın
jik sorunlarının olup olmaması, liler, beklemeden bir uzman her platformunda olduğu gibi
kekemeliğin tipi ve süresi, eşlik görüşüne başvurmalılar. Bu buralarda da doğru yanlış bir-
eden başka bir dil konuşma bize gelmeden önceki süreçte çok bilgi paylaşılıyor. Emin olun
probleminin olması gibi et- en önemli konudur. Bir tera- böyle gruplarda yanlış bilgileri
kenler değerlendirilmelidir. Bu piste başvurduktan düzeltmeye
nedenle bir DKT görüşü almak sonra sürece
gerekir. Terapist değerlendir- ailenin katılma-
mesini yaptıktan sonra terapiye sı çok önemli.
başlayabilir veya süreci takip Ailenin kabullen-
edebilir. me sürecini
Kekeme öğrencisi olan bir biran evvel
öğretmen ne yapmalıdır, ne atlatıp çocu-
yapmamalıdır? ğun gelişimine
odaklanması
Kekeme öğrencisi olan gerekiyor. Bu
öğretmenlerimiz, çocuğun konuda sizlere de
yaşadığı sorunun çocuğun (RAM personeline ve
iletişimini etkilememesi için öğretmenlere) çok iş düşüyor.
30