Page 30 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 30

P A YD A Ş    EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
                                                                                nu ortadan kaldırmak olacaktır.

                                                                                Sorunun kendiliğinden geçece-
                                                                                ğini varsaydığımız ve bekleme-
                                                                                ye karar verdiğimiz durumda
                                                                                muhtemel kazancımız para ve
                                                                                zaman olacaktır ama muhtemel
                                                                                kaybımızın büyüklüğünü (oku-
                                                                                ma-yazma problemleri, dış-
                                                                                lanma vs gibi),  kestirmek zor
                                                                                olacaktır.

                                                                                   İlköğretimde sınıf öğret-
                                                                                menleri sesletim sorunu
                                                                                yaşayan öğrencileri nasıl

          Kaç seste sesletim soru-         düzelmesini bekleyebilirsiniz ya     destekleyebilir?
       nu varsa bir uzman desteği          düzelmezse? Bunun garantisi             Sesletim sorunu olan çocuk-
       alınmalıdır?                        yok. Bir diğer önemli nokta,         lar terapiye devam ediyorlar-

          Burada çocuğun yaşı ve           varsayalım ki sorun kendili-         sa terapistin çalıştığı seslere
       anlaşılırlık en önemli noktalar.    ğinden düzelecek. Bu süreçte         odaklanıp o seslerin doğru
       Genelde 3-4 yaşından son-           çocuğun sesletimle ilişkili olan     üretimi desteklenebilir. Bu ko-
       ra 5-6 seste oluşan sesletim        ses bilgisel bir sorunda eşlik       nuda terapistiyle görüşüp neler
       sorunlarını orta-ağır Konuşma       ediyorsa başka becerilerin           çalışıldığını öğrenip çalışılan
       Sesi Bozukluğu olarak tanım-        gelişimine engel olabilir. Şöyle     sese yönelik terapistin tavsi-
       lanır. 5-6 ses konuşmanın           söyleyebilirim ki ses bilgisel       yesiyle çalışmalar yapılabilir.
       anlaşılırlığını oldukça düşüre-     farkındalığında gecikme veya         Diğer seslere yönelik herhangi
       cektir. Ancak daha önemlisi 4-5     gerilik olan bir çocuğun oku-        bir müdahale de bulunmak yan-
       yaşlarına gelmiş bir iki seste      ma-yazmayı öğrenmesi de zor          lış olacaktır. Hele ki arkadaş-
       sorun yaşayan çocuk akranları       olacaktır. Dahası bu süreçte         larının yanında çocuğu düzelt-
       tarafından dışlanabilir, onunla     çocuğun psikolojik olarak nasıl      mek daha büyük sorunlara yol
       dalga geçilebilir (bebek gibi ko-   etkileneceğini de bilemiyo-          açabilir.
       nuşuyorsun). Bu durumları da        ruz. Çok olumsuz etkilenebilir,         Kekemelik nedir?

       göz ardı etmemek gerekir.           benlik gelişimi veya öğrenilmiş         Kekemelik, konuşma akıcılı-
                                           çaresizlik gibi farklı psikolojik
          Sesletim sorunu kendi-           sonuçlar üretebiliriz. Bu neden-     ğının aksaması durumu olarak
       liğinden ortadan kalkabilir         lerle terapiye başlamakta fayda      kısaca ifade edilebilir. Hepimiz
       mi? Kalkmazsa kaç yaşında           görürüm, en azından 2-3 ayda         konuşurken arada duraksarız,
       destek alınmalıdır?                 bir gelişimin takip edilmesini       bekleriz, dilimiz sürçer. Bir şey

          Evet, konuşma sesi bo-           tavsiye ederim. Bir de muhte-        söylemeye çalışırken başka bir
       zukluklarında kendiliğinden         mel kayıp ve kazanç yönüyle          şeyler çıkıverir ağzımızdan. Bu
       iyileşme gerçekleşebileceğini       bakabiliriz bu duruma. Terapiye      gibi durumları akıcısızlık ola-
       biliyoruz ama iyileşme kesin        başlanması durumunda muh-            rak adlandırırız. Kekemelik bu
       gerçekleşir veya şu zaman           temel kaybımız olsa olsa za-         akıcısızlığın normalden fazla

       gerçekleşir diyemiyoruz. Bu-        man ve para kaybımız olurken         olması, konuşmayı etkilemesi
       rada dikkat çekmek istediğim        muhtemel kazancımız çocuğun          durumlarıdır. Bloklar, takılma-
       konu kendiliğinden iyileşmezse  bir an evvel yaşıtları gibi sesleri      lar, tekrarlar, hızlı bozuk ko-
       ne olacağı. İyileşmesini veya       doğru üretmesini sağlayıp soru-      nuşma gibi farklı tipleri vardır.
    29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35