Page 30 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 30
P A YD A Ş EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
nu ortadan kaldırmak olacaktır.
Sorunun kendiliğinden geçece-
ğini varsaydığımız ve bekleme-
ye karar verdiğimiz durumda
muhtemel kazancımız para ve
zaman olacaktır ama muhtemel
kaybımızın büyüklüğünü (oku-
ma-yazma problemleri, dış-
lanma vs gibi), kestirmek zor
olacaktır.
İlköğretimde sınıf öğret-
menleri sesletim sorunu
yaşayan öğrencileri nasıl
Kaç seste sesletim soru- düzelmesini bekleyebilirsiniz ya destekleyebilir?
nu varsa bir uzman desteği düzelmezse? Bunun garantisi Sesletim sorunu olan çocuk-
alınmalıdır? yok. Bir diğer önemli nokta, lar terapiye devam ediyorlar-
Burada çocuğun yaşı ve varsayalım ki sorun kendili- sa terapistin çalıştığı seslere
anlaşılırlık en önemli noktalar. ğinden düzelecek. Bu süreçte odaklanıp o seslerin doğru
Genelde 3-4 yaşından son- çocuğun sesletimle ilişkili olan üretimi desteklenebilir. Bu ko-
ra 5-6 seste oluşan sesletim ses bilgisel bir sorunda eşlik nuda terapistiyle görüşüp neler
sorunlarını orta-ağır Konuşma ediyorsa başka becerilerin çalışıldığını öğrenip çalışılan
Sesi Bozukluğu olarak tanım- gelişimine engel olabilir. Şöyle sese yönelik terapistin tavsi-
lanır. 5-6 ses konuşmanın söyleyebilirim ki ses bilgisel yesiyle çalışmalar yapılabilir.
anlaşılırlığını oldukça düşüre- farkındalığında gecikme veya Diğer seslere yönelik herhangi
cektir. Ancak daha önemlisi 4-5 gerilik olan bir çocuğun oku- bir müdahale de bulunmak yan-
yaşlarına gelmiş bir iki seste ma-yazmayı öğrenmesi de zor lış olacaktır. Hele ki arkadaş-
sorun yaşayan çocuk akranları olacaktır. Dahası bu süreçte larının yanında çocuğu düzelt-
tarafından dışlanabilir, onunla çocuğun psikolojik olarak nasıl mek daha büyük sorunlara yol
dalga geçilebilir (bebek gibi ko- etkileneceğini de bilemiyo- açabilir.
nuşuyorsun). Bu durumları da ruz. Çok olumsuz etkilenebilir, Kekemelik nedir?
göz ardı etmemek gerekir. benlik gelişimi veya öğrenilmiş Kekemelik, konuşma akıcılı-
çaresizlik gibi farklı psikolojik
Sesletim sorunu kendi- sonuçlar üretebiliriz. Bu neden- ğının aksaması durumu olarak
liğinden ortadan kalkabilir lerle terapiye başlamakta fayda kısaca ifade edilebilir. Hepimiz
mi? Kalkmazsa kaç yaşında görürüm, en azından 2-3 ayda konuşurken arada duraksarız,
destek alınmalıdır? bir gelişimin takip edilmesini bekleriz, dilimiz sürçer. Bir şey
Evet, konuşma sesi bo- tavsiye ederim. Bir de muhte- söylemeye çalışırken başka bir
zukluklarında kendiliğinden mel kayıp ve kazanç yönüyle şeyler çıkıverir ağzımızdan. Bu
iyileşme gerçekleşebileceğini bakabiliriz bu duruma. Terapiye gibi durumları akıcısızlık ola-
biliyoruz ama iyileşme kesin başlanması durumunda muh- rak adlandırırız. Kekemelik bu
gerçekleşir veya şu zaman temel kaybımız olsa olsa za- akıcısızlığın normalden fazla
gerçekleşir diyemiyoruz. Bu- man ve para kaybımız olurken olması, konuşmayı etkilemesi
rada dikkat çekmek istediğim muhtemel kazancımız çocuğun durumlarıdır. Bloklar, takılma-
konu kendiliğinden iyileşmezse bir an evvel yaşıtları gibi sesleri lar, tekrarlar, hızlı bozuk ko-
ne olacağı. İyileşmesini veya doğru üretmesini sağlayıp soru- nuşma gibi farklı tipleri vardır.
29