Page 29 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 29

MART 2021     P A YD A Ş


       ması -Geniş bir konu olduğu         çocukların olabildiğince çok dil     iyi veremiyorsanız, yeterince
       için okuyucuların araştırmasını     yapısına maruz kalması, ola-         Türkçe girdi sağlayamıyorsanız
       tavsiye ediyorum.- çocuğun dil      bildiğince çok Türkçe sözcük         bir başka yabancı dil vermeyi
       yapılarını ve kelime hazinesini     duyması (anlamlarının açık-          pek anlamlı bulmuyorum.
       desteklemek için güzel uygula-      lanmasıyla birlikte) çocuğun dil        Burada kimseyi eleştirmek
       malardır.                           gelişimini, ileriki dönemde de       veya suçlamak istemiyorum, bir
          Şunu da ilave etmek isterim      akademik gelişimini destekle-        durum tespiti yapıyor ve çözüm
       ki problemi olsun olmasın her       mek için çok ama çok faydalı         önerisi sunmaya çalışıyorum.

       çocuğun dil gelişimini destekle-    olacaktır. Bildiğiniz gibi okul      Okul öncesi dönemin dil gelişi-
       mek için en önemli dönem okul       öncesi dönem dil gelişimi için       mi için kritik öneme sahip oldu-
                  öncesi dönemdir.         kritik öneme sahip. Su akarken       ğunu ve dil girdisinin önemini
                          Bu dönemde       testiyi doldurmak atasözümüz-        vurgulamak istiyorum.
                               akade-      deki gibi okul öncesi dönemde           Sesletim sorunu nedir?
                                   mik     çocuklar dile dair verilecek her
                                           türlü şeyden en fazla düzeyde           Sesletim, konuşma sesle-
                                           faydalanacakken bu dönemi            rinin doğru üretilmesidir. Bu
                                           akademik becerilerle veya ile-       alanda yaşanan sorunlara
                                           ride da çok rahatlıkla edinebi-      Konuşma Sesi Bozukluğu diyo-
                                             leceği becerilerle doldurmayı      ruz. Çocuğun “arı” yerine “ayı”

                                              çok anlamlı ve faydalı bulma-     demesi, “kalem” yerine “talem”
                                               dığımı belirtmek istedim.        demesi, “mavi” yerine “mami”
                                                  Bu durumda okul ön-           demesi gibi.

                                               cesi dönemde İngilizce              Sesletim sorununa ne za-
                                               öğretimi hakkında ne             man müdahale edilirse doğru
                                               düşündüğünüzü sorabilir          olur?
                                               miyim?                              Sesletim sorununun altında
                                                 Evet, bu konu da oldukça       dil bozukluğu da yatıyor olabilir.
                                            önemli bir konudur. Önce her        Öncelikle bunun ortaya kon-

                                           lisan bir insan sözünü hatırla-      ması gerekir.  En akılda kalıcı
                                           tarak devam edeyim. Çocuklar         şekilde söylemem gerekirse ço-
                                           iki dili aynı anda edinebilir mi     cuğun anlaşılırlığı düşükse yani
                                     ça-   derseniz “Neden olmasın!” de-        çocuğu ebeveynleri dışındaki
                                  lış-     rim. Bu konuda çokça makale          insanlar anlamakta zorlanıyor-
                              malardan     mevcuttur. Ancak buradaki asıl       sa hemen DKT’ye başvurma-
                        ziyade dil         önemli olan ve bence gözden          lılar. Eğer çocuk bazı seslerin
              konuşma becerilerinin        kaçan nokta şu ki her iki dilde      üretiminde sorun yaşıyorsa
       desteklenmesi çocuğun ileriki       de yeterli girdi mevcutsa ço-        ama anlaşılırlığı çok fazla
       akademik becerileri için çok        cuk her iki dili de aynı anda        etkilemiyorsa da DKT görüşü
       önemli olacaktır. Dil gelişimi      edinebilir, öğrenebilir. Burada      almalılar. DKT belirli aralıklarla
       yetersiz olan bir çocuk, ilerde     üzülerek şunu söylemek istiyo-       gelişimi takip etmek, terapiye

       okuduğunu da anlamayacaktır,        rum ki Pisa sonuçlarına göre         başlamak gibi seçenekleri de-
       okuduğunu anlamayan birisi          okuduğunu anlamayan %60              ğerlendirip en uygununu aileye
       diğer bir dil olan matematiği de    kesimimiz varken Türkçe girdiyi  bildirecektir.
       anlamakta zorlanacaktır. Do-        bile yeterince sağlayamamışız
       layısıyla okul öncesi dönemde       demektir. Dolayısıyla Türkçeyi
                                                                                                                  28
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34