Page 29 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 29
MART 2021 P A YD A Ş
ması -Geniş bir konu olduğu çocukların olabildiğince çok dil iyi veremiyorsanız, yeterince
için okuyucuların araştırmasını yapısına maruz kalması, ola- Türkçe girdi sağlayamıyorsanız
tavsiye ediyorum.- çocuğun dil bildiğince çok Türkçe sözcük bir başka yabancı dil vermeyi
yapılarını ve kelime hazinesini duyması (anlamlarının açık- pek anlamlı bulmuyorum.
desteklemek için güzel uygula- lanmasıyla birlikte) çocuğun dil Burada kimseyi eleştirmek
malardır. gelişimini, ileriki dönemde de veya suçlamak istemiyorum, bir
Şunu da ilave etmek isterim akademik gelişimini destekle- durum tespiti yapıyor ve çözüm
ki problemi olsun olmasın her mek için çok ama çok faydalı önerisi sunmaya çalışıyorum.
çocuğun dil gelişimini destekle- olacaktır. Bildiğiniz gibi okul Okul öncesi dönemin dil gelişi-
mek için en önemli dönem okul öncesi dönem dil gelişimi için mi için kritik öneme sahip oldu-
öncesi dönemdir. kritik öneme sahip. Su akarken ğunu ve dil girdisinin önemini
Bu dönemde testiyi doldurmak atasözümüz- vurgulamak istiyorum.
akade- deki gibi okul öncesi dönemde Sesletim sorunu nedir?
mik çocuklar dile dair verilecek her
türlü şeyden en fazla düzeyde Sesletim, konuşma sesle-
faydalanacakken bu dönemi rinin doğru üretilmesidir. Bu
akademik becerilerle veya ile- alanda yaşanan sorunlara
ride da çok rahatlıkla edinebi- Konuşma Sesi Bozukluğu diyo-
leceği becerilerle doldurmayı ruz. Çocuğun “arı” yerine “ayı”
çok anlamlı ve faydalı bulma- demesi, “kalem” yerine “talem”
dığımı belirtmek istedim. demesi, “mavi” yerine “mami”
Bu durumda okul ön- demesi gibi.
cesi dönemde İngilizce Sesletim sorununa ne za-
öğretimi hakkında ne man müdahale edilirse doğru
düşündüğünüzü sorabilir olur?
miyim? Sesletim sorununun altında
Evet, bu konu da oldukça dil bozukluğu da yatıyor olabilir.
önemli bir konudur. Önce her Öncelikle bunun ortaya kon-
lisan bir insan sözünü hatırla- ması gerekir. En akılda kalıcı
tarak devam edeyim. Çocuklar şekilde söylemem gerekirse ço-
iki dili aynı anda edinebilir mi cuğun anlaşılırlığı düşükse yani
ça- derseniz “Neden olmasın!” de- çocuğu ebeveynleri dışındaki
lış- rim. Bu konuda çokça makale insanlar anlamakta zorlanıyor-
malardan mevcuttur. Ancak buradaki asıl sa hemen DKT’ye başvurma-
ziyade dil önemli olan ve bence gözden lılar. Eğer çocuk bazı seslerin
konuşma becerilerinin kaçan nokta şu ki her iki dilde üretiminde sorun yaşıyorsa
desteklenmesi çocuğun ileriki de yeterli girdi mevcutsa ço- ama anlaşılırlığı çok fazla
akademik becerileri için çok cuk her iki dili de aynı anda etkilemiyorsa da DKT görüşü
önemli olacaktır. Dil gelişimi edinebilir, öğrenebilir. Burada almalılar. DKT belirli aralıklarla
yetersiz olan bir çocuk, ilerde üzülerek şunu söylemek istiyo- gelişimi takip etmek, terapiye
okuduğunu da anlamayacaktır, rum ki Pisa sonuçlarına göre başlamak gibi seçenekleri de-
okuduğunu anlamayan birisi okuduğunu anlamayan %60 ğerlendirip en uygununu aileye
diğer bir dil olan matematiği de kesimimiz varken Türkçe girdiyi bildirecektir.
anlamakta zorlanacaktır. Do- bile yeterince sağlayamamışız
layısıyla okul öncesi dönemde demektir. Dolayısıyla Türkçeyi
28