Page 32 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 32

P A YD A Ş    EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
       çalıştığımızda çok garip tepkiler  bahsetmek isterim. Bunlardan          ğu bir fanusta büyütürsünüz.

       alabiliyoruz. Sıkıntılı bir durum   ilki aile eğitimiyle ailenin öğ-     Ama fanusun dışında hiç kimse
       ama yeni çıkmış bir durum           retmenliğe veya terapistliğe         ona sizin davrandığınız gibi
       değil tabi ki. Eskiden de bu hep  soyunması arasındaki farkın            davranmayacaktır. Dolayısıyla
       böyle değil miydi? Mesela siz       anlaşılır olmasıdır. Aileden         çocuğu hayata hazırlamayı de-
       arkadaşlarınıza sormadınız mı       temelde anne baba olduklarını        ğil, çocuğun hayatın içerisinde
       hiç “Hangi doktora gideyim?”        unutmamaları gerekir. Çocu-          gelişimi esas alınmalı.
       diye, “Hangi tamirci, hangi öğ-     ğun öğretmeni veya terapisti            Öğretmenlere tavsiyeleri-
       retmen, hangi kuaför, hangi..?”     değilsiniz anne ve babasısınız       niz nelerdir?
       Hepimiz sormuşuzdur.  Bu pay-       açıklamasını sürekli hatırlatı-
       laşımlara da birazda bu açıdan      rım velilerime. Çünkü çocuğun           Öğretmenlere de daha ön-
       bakmak gerekiyor.                   evet, gelişmeye ihtiyacı var         ceki sorularda söylediklerimin
                                                                                içerisinde çeşitli tavsiyeler var
          Aile eğitimi konusunda bir       ama evde anne-babaya daha            aslında. İlaveten, öğretmenle-
       de şuna değinmek istiyorum.         çok ihtiyacı var. Aileye verdiğim    rimizin her şeyi bilmesi her şey
       Uzman/öğretmen/psikolog/te-         çalışmaların en fazla 20-30 dk       hakkında fikri olması bekleniyor
       rapist vs her kim olursa olsun      boyunca çalışılmasını, bu süre       toplum tarafından. Bu zaten
       alanı dışında konuşurken iki        içerisinde çocuğun hatalarının       mümkün değildir, öğretmenleri-
       üç kere düşünmeli. Kendi alanı      düzeltilmesini, doğru olanın         mizin de bilmedikleri konularda
       içinde dahi büyük tavsiyeler        söylenmesi/yapılmasını tavsiye       veya emin olmadıkları konu-
       verirken üç beş kere düşün-         ederim. Sair zamanda “Siz anne       larda her uzmanın yapması
       meli. Ve bence en önemlisi          babasınız çocuğa sarılın, onu        gerektiği gibi “Bilmiyorum, emin
       bir tavsiyede bulunurken veya       sevin, onunla oyun oynayın gülün     değilim.” vs. demelerini istemek

       görüş bildirirken kendi kişisel     eğlenin. Bu benim için yeterlidir. “   zannedersem öğretmenlerimi-
       doğrularıyla değil, evrensel ve     derim.                               zin üzerindeki bu baskıyı azal-
       daha çok kanıta dayalı sonuç-          İkinci sorun ise ailelerin bir    tacaktır.
       ları görülmüş uygulamaları          sorun yaşayan
       düşünerek tavsiye vermelidir.       çocuğa karşı
       Yoksa hem aileye hem hasta-         acıma duygu-
       ya/danışana çok büyük kötülük       suyla ayrıcalıklı
       yapmış oluruz. Bununda vebali       davranmasıdır.
       çok büyüktür.                       Burada temel

          Uzman dil konuşma tera-          tavsiyem diğer
       pisti olarak ailelere tavsiyele-    çocuklarınıza
       riniz nelerdir?                     nasıl davranı-
                                           yorsanız, onlara
          Ben ailelerin de işe dahil       ne tür sorumlu-
       edilmesi gerektiğine inanıyo-       luklar veriyor-
       rum. Yapılan çalışmaların evde      sanız problemi
       de tekrar edilmesi, evde yapı-      olan dil ve ko-
       laması istenen düzenlemeler         nuşma sorunu
       varsa onların aileye olabildiğin-   olan çocuklara
       ce net ve basit şekilde anlatıl-    da aynı sorum-
       ması gerekir ki çocuğun geli-       lulukları ver-
       şimini sağlayabilelim. Burada       melisiniz. Aksi
       çokça gördüğüm iki sorundan         durumda çocu-

    31
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37