Page 32 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 32
P A YD A Ş EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
çalıştığımızda çok garip tepkiler bahsetmek isterim. Bunlardan ğu bir fanusta büyütürsünüz.
alabiliyoruz. Sıkıntılı bir durum ilki aile eğitimiyle ailenin öğ- Ama fanusun dışında hiç kimse
ama yeni çıkmış bir durum retmenliğe veya terapistliğe ona sizin davrandığınız gibi
değil tabi ki. Eskiden de bu hep soyunması arasındaki farkın davranmayacaktır. Dolayısıyla
böyle değil miydi? Mesela siz anlaşılır olmasıdır. Aileden çocuğu hayata hazırlamayı de-
arkadaşlarınıza sormadınız mı temelde anne baba olduklarını ğil, çocuğun hayatın içerisinde
hiç “Hangi doktora gideyim?” unutmamaları gerekir. Çocu- gelişimi esas alınmalı.
diye, “Hangi tamirci, hangi öğ- ğun öğretmeni veya terapisti Öğretmenlere tavsiyeleri-
retmen, hangi kuaför, hangi..?” değilsiniz anne ve babasısınız niz nelerdir?
Hepimiz sormuşuzdur. Bu pay- açıklamasını sürekli hatırlatı-
laşımlara da birazda bu açıdan rım velilerime. Çünkü çocuğun Öğretmenlere de daha ön-
bakmak gerekiyor. evet, gelişmeye ihtiyacı var ceki sorularda söylediklerimin
içerisinde çeşitli tavsiyeler var
Aile eğitimi konusunda bir ama evde anne-babaya daha aslında. İlaveten, öğretmenle-
de şuna değinmek istiyorum. çok ihtiyacı var. Aileye verdiğim rimizin her şeyi bilmesi her şey
Uzman/öğretmen/psikolog/te- çalışmaların en fazla 20-30 dk hakkında fikri olması bekleniyor
rapist vs her kim olursa olsun boyunca çalışılmasını, bu süre toplum tarafından. Bu zaten
alanı dışında konuşurken iki içerisinde çocuğun hatalarının mümkün değildir, öğretmenleri-
üç kere düşünmeli. Kendi alanı düzeltilmesini, doğru olanın mizin de bilmedikleri konularda
içinde dahi büyük tavsiyeler söylenmesi/yapılmasını tavsiye veya emin olmadıkları konu-
verirken üç beş kere düşün- ederim. Sair zamanda “Siz anne larda her uzmanın yapması
meli. Ve bence en önemlisi babasınız çocuğa sarılın, onu gerektiği gibi “Bilmiyorum, emin
bir tavsiyede bulunurken veya sevin, onunla oyun oynayın gülün değilim.” vs. demelerini istemek
görüş bildirirken kendi kişisel eğlenin. Bu benim için yeterlidir. “ zannedersem öğretmenlerimi-
doğrularıyla değil, evrensel ve derim. zin üzerindeki bu baskıyı azal-
daha çok kanıta dayalı sonuç- İkinci sorun ise ailelerin bir tacaktır.
ları görülmüş uygulamaları sorun yaşayan
düşünerek tavsiye vermelidir. çocuğa karşı
Yoksa hem aileye hem hasta- acıma duygu-
ya/danışana çok büyük kötülük suyla ayrıcalıklı
yapmış oluruz. Bununda vebali davranmasıdır.
çok büyüktür. Burada temel
Uzman dil konuşma tera- tavsiyem diğer
pisti olarak ailelere tavsiyele- çocuklarınıza
riniz nelerdir? nasıl davranı-
yorsanız, onlara
Ben ailelerin de işe dahil ne tür sorumlu-
edilmesi gerektiğine inanıyo- luklar veriyor-
rum. Yapılan çalışmaların evde sanız problemi
de tekrar edilmesi, evde yapı- olan dil ve ko-
laması istenen düzenlemeler nuşma sorunu
varsa onların aileye olabildiğin- olan çocuklara
ce net ve basit şekilde anlatıl- da aynı sorum-
ması gerekir ki çocuğun geli- lulukları ver-
şimini sağlayabilelim. Burada melisiniz. Aksi
çokça gördüğüm iki sorundan durumda çocu-
31