Page 54 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 54
P A YD A Ş Nihal GÜL GÜNEŞ
ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN
BİREYLER VE AİLE EĞİTİMİ
Anayasamızın 42. Maddesinde; “Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Bütün
bireylerin eğitim alma hakkı vardır.” ifadesi yer almaktadır. Normal gelişim gösteren bireyin ya
da yetersizliği bulunan bireyin eğitim hakkı engellenemez
ormal gelişim gösteren cerilerin öğretimi uygun öğretim Zihinsel yetersizliği olan ço-
çocukların olduğu gibi ortamları sağlanarak yapılmalı- cukların gelişimi hangi düzey-
Nyetersizliği bulunan bi- dır. de olursa olsunlar normal ço-
reylerin de topluma katılım ve Zihinsel yetersizliği olan birey: cuklardan farklıdırlar. Ancak bu
toplum tarafından kabulleri; Zihinsel işlevler bakımından orta- çocukların gelişim ihtiyaçları
günlük yaşamlarındaki yer alan lamanın iki standart sapma altın- onlarınkinden farklı değildir. Bu
pek çok beceriyi gerçekleştir- da farklılık gösteren, buna bağlı çocuklarda yemeye, içmeye, se-
meleri ile doğru orantılıdır. Ye- olarak kavramsal, sosyal ve pra- vilmeye, başarmaya, kabul edil-
tersizliği bulunan bireyler, nor- tik uyum becerilerinde eksiklikleri meye ve toplumun bir üyesi gibi
mal gelişim gösteren bireylerin ya da sınırlılıklar olan, bu özellik- yaşamaya gereksinimleri vardır.
öğrendiği becerileri sistematik leri 18 yaşından önceki gelişim Zihinsel yetersizliği olan bireyle-
öğretim ortamlarından geçerek döneminde ortaya çıkan ve özel rin sosyal çevrede yaşamlarını
öğrenirler. Bu nedenle yetersiz- eğitim ile destek eğitim hizmetle- sürdürmeleri için gereken kişi-
liği bulunan bireylerin, bireysel rine ihtiyaç duyan bireydir. lik olgunluğuna erişmeleri sözü
farklılıkları dikkate alınarak on- edilen ihtiyaçların karşılanması
ların gereksinim duydukları be- ile mümkündür.
53