Page 56 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 56
P A YD A Ş EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
Zihinsel yetersizliği olan çocukları yetersizlikle- f. Kişisel yeterlik (toplumsal mekânları kul-
rinin ağırlıklarına göre hafif, orta, ağır ya da buna lanmak, şehir içi ulaşımı yerine getirmek
paralel olarak eğitilebilir, öğretilebilir, ağır ve çok vb.),
ağır şeklinde sınıflandırabileceğimiz gibi zihin ye- g. Barınma (bakım evinde veya evde yaşa-
tersizliği olan çocukların gereksinim duydukları mak vb.),
yardımın yoğunluk düzeylerine göre de sınıflan- h. Kişisel gelişim (kitap okumak, kurslara ka-
dırabiliriz. Zihinsel yetersizliği olan çocukların sı- tılmak vb.),
nıflandırılması çocuğun eğitim gereksinimlerinin i. Sosyal kabul ve statü (bir kuruluşa baş-
belirlenmesi, bu gereksinimleri en iyi ve uygun kanlık yapmak, oturduğu binada yönetici-
lik görevi üstlenmek vb.),
şekilde karşılayacak şekilde eğitim programlarının
hazırlanması ve çocuk için en uygun eğitim orta- j. Vatandaşlık sorumluluğu (alışveriş mak-
mının bulunması amacıyla yapılmaktadır. buzu almak, vergi ödemek vb.),
Fiziksel ve duygusal sağlık (bedenen hasta
Yetersizliği bulunan bireylerin bağımsız yaşa-
yabilmeleri ve kendilerine yetebilmeleri için gerekli olmamak, dengeli duygusal tepkiler göstermek
olan temel becerilerin, bireylere öğretimi gerekli- vb.) sıralanmaktadır. (Şerife YÜCESOY ÖZKAN 2007)
dir. Alan yazında yaşam niteliğinin göstergeleri Bağımsız yaşama amacına ulaşabilmek için
olarak; öncelikli olarak “Bağımsız Yaşam Becerileri”
a. Sosyal ilişkiler (selam vermek, iletişim başlat- kapsamındaki davranış ve becerileri kazandırmak
mak vb.), hedeflenmektedir. Bağımsız yaşam becerileri;
b. Kişisel hoşnutluk (seçim yapmak, yaptığı et- günlük yaşam becerileri ve öz bakım becerilerinden
kinlikten zevk almak vb.), başlayıp, tüketici becerileri, ev içi becerileri, sağlığı
c. İstihdam (yaşam standardına uygun ücret ya koruma ve toplumu tanımaya kadar geniş bir alana
da sosyal hakları sağlayan bir işte çalışmak yayılmaktadır.
vb.), Bireyin olası ihtiyaçlarını karşılayabilmesi (ye-
d. Yaşam sorumluluğunu alma (karar vermek, mek yeme, giyinme, banyo, tuvalet becerileri...)
davranışlarını kontrol etmek vb.), bir başkasına bağımlı olmadan hayatını sürdüre-
e. Eğlence ve serbest zaman etkinlikleri (sine- bilmesi daha da önemlisi toplumla bütünleşmesi
maya gitmek, koleksiyon yapmak vb.), ve uyum içinde yaşayabilmesi gibi özellikler taşı-
malıdır.
55