Page 56 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 56

P A YD A Ş    EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
          Zihinsel yetersizliği olan çocukları yetersizlikle-    f.  Kişisel  yeterlik  (toplumsal  mekânları  kul-

       rinin ağırlıklarına göre hafif, orta, ağır ya da buna         lanmak,  şehir  içi  ulaşımı  yerine  getirmek
       paralel olarak eğitilebilir, öğretilebilir, ağır ve çok       vb.),
       ağır şeklinde sınıflandırabileceğimiz gibi zihin ye-      g.  Barınma (bakım evinde veya evde yaşa-
       tersizliği  olan  çocukların  gereksinim  duydukları          mak vb.),

       yardımın  yoğunluk  düzeylerine  göre  de  sınıflan-      h.  Kişisel gelişim (kitap okumak, kurslara ka-
       dırabiliriz. Zihinsel yetersizliği olan çocukların sı-        tılmak vb.),
       nıflandırılması  çocuğun  eğitim  gereksinimlerinin       i.  Sosyal  kabul  ve  statü  (bir  kuruluşa  baş-
       belirlenmesi,  bu  gereksinimleri  en  iyi  ve  uygun         kanlık yapmak, oturduğu binada yönetici-
                                                                     lik görevi üstlenmek vb.),
       şekilde karşılayacak şekilde eğitim programlarının
       hazırlanması ve çocuk için en uygun eğitim orta-          j.  Vatandaşlık  sorumluluğu  (alışveriş  mak-
       mının bulunması amacıyla yapılmaktadır.                       buzu almak, vergi ödemek vb.),
                                                                 Fiziksel  ve  duygusal  sağlık  (bedenen  hasta
          Yetersizliği  bulunan  bireylerin  bağımsız  yaşa-
       yabilmeleri ve kendilerine yetebilmeleri için gerekli     olmamak, dengeli duygusal tepkiler göstermek
       olan temel becerilerin, bireylere öğretimi gerekli-       vb.) sıralanmaktadır. (Şerife YÜCESOY ÖZKAN 2007)

       dir.  Alan  yazında  yaşam  niteliğinin  göstergeleri     Bağımsız  yaşama  amacına  ulaşabilmek  için
       olarak;                                                öncelikli  olarak  “Bağımsız  Yaşam  Becerileri”
        a.  Sosyal ilişkiler (selam vermek, iletişim başlat-  kapsamındaki davranış ve becerileri kazandırmak
           mak vb.),                                          hedeflenmektedir.  Bağımsız  yaşam  becerileri;
        b.  Kişisel hoşnutluk (seçim yapmak, yaptığı et-      günlük yaşam becerileri ve öz bakım becerilerinden
           kinlikten zevk almak vb.),                         başlayıp, tüketici becerileri, ev içi becerileri, sağlığı

        c.  İstihdam (yaşam standardına uygun ücret ya        koruma ve toplumu tanımaya kadar geniş bir alana
           da sosyal hakları sağlayan bir işte çalışmak       yayılmaktadır.
           vb.),                                                 Bireyin olası ihtiyaçlarını karşılayabilmesi (ye-
        d.  Yaşam  sorumluluğunu  alma  (karar  vermek,       mek  yeme,  giyinme,  banyo,  tuvalet  becerileri...)
           davranışlarını kontrol etmek vb.),                 bir başkasına bağımlı olmadan hayatını sürdüre-

        e.  Eğlence  ve  serbest  zaman  etkinlikleri  (sine-  bilmesi  daha  da  önemlisi  toplumla  bütünleşmesi
           maya gitmek, koleksiyon yapmak vb.),               ve uyum içinde yaşayabilmesi gibi özellikler taşı-
                                                              malıdır.





























    55
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61