Page 58 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 58

P A YD A Ş    EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
          Yetersizliği  bulunan  bireyle-  mın aile eğitiminde kullanılması-    amacıyla  kullanılabilir.  Davra-

       rin öğrenmelerinin kalıcı olması  nın nedenleri;                         nışsal  yaklaşıma  dayalı  aile
       için sık tekrarların yapılarak ve    •  Davranışsal yaklaşımın, ço-      eğitimi  çalışmaları  ailelerin;  bi-
       farklı  ortamlardan  yararlanıla-       cukların  davranışlarını  de-    lişsel,  dil,  iletişim,  sosyal  etki-

       rak  eğitim  verilmesi  gerektiği       ğiştirmede etkili olduğu, pek    leşim, öz bakım ve psikomotor
       göz önüne alındığında, ailelere         çok araştırmayla ortaya ko-      alanlarında  davranışsal  eğitim

       eğitim verilmesinin sağlayacağı         nulmuştur.                       programlarını  uygulayabilecek-
       yararlar açıkça görülebilir. Aile-   •  Davranışsal  yaklaşım  ko-       lerini göstermiştir.
       lerin eğitilmesi, yetersizliği bulu-    nusunda  uzman  olmayan             Öğretmenlerin      çocuklarda

       nan bireylerin eğitimine yönelik,       kişiler  de,  bu  yaklaşım  tek-  değiştirmeyi planladığı pek çok
       öğrenmiş oldukları her türlü bil-       niklerini  kolaylıkla  öğrene-   davranışı değiştirmek çoğu za-

       gi ve beceriyi, bireyin yeni prob-      bilmekte ve programları yü-      man oldukça zordur. Çünkü bu
       lemlerini de çözmede kullanma-          rütebilmektedirler.              davranışlar farkında olunmadan
       larını sağlayacaktır.                                                    okul dışında bir şekilde pekişti-

          Her  ailenin  ve  her  çocuğun                                        rilmektedir.  Eğer  aileler  çocuk-
       güçlü  yönleri  vardır.  Bu    güçlü                                     larının  değiştirilmek  istenen

       yönler  ortaya  çıkarılmaya                                                 davranışları  ve  uygulanan
       çalışılmalıdır.  Yetersizliği                                                  öğretim  yöntemleri  konu-
       bulunan  bireylere  yönelik                                                     sunda  bilgilendirilirse  bu

       eğitimlerde aile ile empati                                                      davranışlar  ailenin  de
       kurup  hizmet  verildiğinde                                                     desteğiyle  daha  kolay

       aile  eğitimi  daha  verimli                                                   değiştirilebilir.
       olur.                                                                                     NİHAL GÜL GÜNEŞ

          Aile  eğitimi  sadece  öğreni-                                                 ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
       lenlerin  kalıcı  olmasına  yol  aç-

       makla  kalmaz.  Aynı  zamanda       •   Birçok  bireye  aynı  anda  ve   KAYNAKÇA
       çok  fazla  sayıda  ve  birbirinden     kısa sürede öğretebilmekte-      1.   CAVKAYTAR,  A.(2012).  Özel  Eğitimde
       çok  farklı  gereksinimleri  olan       dir.                                 Uygulamalı  Aile  Eğitimi.  Ankara:  Vize

       gelişimsel yetersizlikleri olan ço-                                          Yayıncılık.
       cuklar düşünüldüğünde, ailelere      •  Doğal     çevrede     oluşmuş    2.   CAVKAYTAR,  A.(2012).  Özel  Eğitimde  Aile
       çocuklarıyla  sürekli  olarak  kul-     olan  sorunlara  uygulanabil-        Eğitimi ve Rehberliği. Ankara: Vize Yayıncılık.

       lanabilecekleri  öğretim  yöntem-       mektedir.
       leri  öğretilirse  büyük  olasılıkla   Davranışsal  yaklaşım;  aile
       çocuklarının  yeni  problemlerini   eğitiminde,  davranışların  anla-

       çözmek  için  gerekli  becerilere   şılması ve kontrolü için ailelere
       sahip olmaları sağlanabilecektir.   uygulamalı  davranış  analizinin
                                           genel ilkelerini öğretmek ve ço-
          Aile  eğitiminde  davranışsal
       aile  eğitimi  yaygın  olarak  kulla-  cuklarına  beceri  ve  kavramları

       nılmaktadır. Davranışsal yaklaşı-   nasıl  öğreteceklerini  öğretmek
    57
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63