Page 58 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 58
P A YD A Ş EĞİTİM VE KÜLTÜR DERGİSİ
Yetersizliği bulunan bireyle- mın aile eğitiminde kullanılması- amacıyla kullanılabilir. Davra-
rin öğrenmelerinin kalıcı olması nın nedenleri; nışsal yaklaşıma dayalı aile
için sık tekrarların yapılarak ve • Davranışsal yaklaşımın, ço- eğitimi çalışmaları ailelerin; bi-
farklı ortamlardan yararlanıla- cukların davranışlarını de- lişsel, dil, iletişim, sosyal etki-
rak eğitim verilmesi gerektiği ğiştirmede etkili olduğu, pek leşim, öz bakım ve psikomotor
göz önüne alındığında, ailelere çok araştırmayla ortaya ko- alanlarında davranışsal eğitim
eğitim verilmesinin sağlayacağı nulmuştur. programlarını uygulayabilecek-
yararlar açıkça görülebilir. Aile- • Davranışsal yaklaşım ko- lerini göstermiştir.
lerin eğitilmesi, yetersizliği bulu- nusunda uzman olmayan Öğretmenlerin çocuklarda
nan bireylerin eğitimine yönelik, kişiler de, bu yaklaşım tek- değiştirmeyi planladığı pek çok
öğrenmiş oldukları her türlü bil- niklerini kolaylıkla öğrene- davranışı değiştirmek çoğu za-
gi ve beceriyi, bireyin yeni prob- bilmekte ve programları yü- man oldukça zordur. Çünkü bu
lemlerini de çözmede kullanma- rütebilmektedirler. davranışlar farkında olunmadan
larını sağlayacaktır. okul dışında bir şekilde pekişti-
Her ailenin ve her çocuğun rilmektedir. Eğer aileler çocuk-
güçlü yönleri vardır. Bu güçlü larının değiştirilmek istenen
yönler ortaya çıkarılmaya davranışları ve uygulanan
çalışılmalıdır. Yetersizliği öğretim yöntemleri konu-
bulunan bireylere yönelik sunda bilgilendirilirse bu
eğitimlerde aile ile empati davranışlar ailenin de
kurup hizmet verildiğinde desteğiyle daha kolay
aile eğitimi daha verimli değiştirilebilir.
olur. NİHAL GÜL GÜNEŞ
Aile eğitimi sadece öğreni- ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
lenlerin kalıcı olmasına yol aç-
makla kalmaz. Aynı zamanda • Birçok bireye aynı anda ve KAYNAKÇA
çok fazla sayıda ve birbirinden kısa sürede öğretebilmekte- 1. CAVKAYTAR, A.(2012). Özel Eğitimde
çok farklı gereksinimleri olan dir. Uygulamalı Aile Eğitimi. Ankara: Vize
gelişimsel yetersizlikleri olan ço- Yayıncılık.
cuklar düşünüldüğünde, ailelere • Doğal çevrede oluşmuş 2. CAVKAYTAR, A.(2012). Özel Eğitimde Aile
çocuklarıyla sürekli olarak kul- olan sorunlara uygulanabil- Eğitimi ve Rehberliği. Ankara: Vize Yayıncılık.
lanabilecekleri öğretim yöntem- mektedir.
leri öğretilirse büyük olasılıkla Davranışsal yaklaşım; aile
çocuklarının yeni problemlerini eğitiminde, davranışların anla-
çözmek için gerekli becerilere şılması ve kontrolü için ailelere
sahip olmaları sağlanabilecektir. uygulamalı davranış analizinin
genel ilkelerini öğretmek ve ço-
Aile eğitiminde davranışsal
aile eğitimi yaygın olarak kulla- cuklarına beceri ve kavramları
nılmaktadır. Davranışsal yaklaşı- nasıl öğreteceklerini öğretmek
57