Page 57 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 57
MART 2021 P A YD A Ş
Aile; saygı, mutluluk, huzur, koruma, paylaş- 8. En uygun eğitim ortamı bulma çabaları
ma, güven, birlik, beraberlik gibi olguları içinde 9. Çocuğun geleceğine ilişkin duyulan kaygılar.
barındıran sosyal bir kurumdur. Anayasamızın Yetersizliği bulunan bireylerin farklı alanlardaki
41. Maddesine göre “Aile, Türk toplumunun te- gelişimini hızlandıracak ortamların düzenlenme-
melidir.” denmektedir. sinde ailenin rolü önemlidir. Bireylerin başarıları
Ailede zihinsel yetersizliği olan çocuğun varlı- yalnızca okulda aldıkları eğitime bağlı olmayıp
ğı, bir bütün olarak ailenin yapısında, işleyişinde, aldıkları destek eğitime ve ailelerin eğitime etkin
aile üyelerinin rollerinde önemli değişiklikler ya- katılımına bağlıdır. Öğretmenler, genellikle geli-
pabilmekte, aile üyelerinin yaşamlarını, duygu ve şimsel yetersizlikleri olan çocukların hafta sonu
düşüncelerini olumsuz yönde etkileyebilen ek bir ya da yaz tatillerinde öğretilenleri unuttuklarını
stres kaynağı oluşturabilmektedir. Aile yaşamının ifade ederler. Çocukların öğrendiklerini unutma
doğasına bağlı olarak, zaman zaman eşlerin ev- problemi, ailelerin öğretmenin hangi davranış,
lilik ilişkisini, anne-baba-çocuk ilişkilerini ve kar- kavram ya da beceri üstünde çalıştığının farkın-
deşler arası ilişkileri de olumsuz yönde etkileye- da olmadıklarında ve bu nedenle çocuklarından
bilmektedir. (Şan,2000) hangi becerileri yapmalarını talep edecekleri ya
Kırcaali-İftar (1997), yetersizliği olan çocuğun da hangi davranışı ödüllendireceklerini bilmedik-
varlığı nedeniyle, ailede yaşanan sorunları dokuz lerinde ortaya çıkmaktadır. Eğer aileler çocukla-
nedene bağlamaktadır. Bunlar aşağıda sıralan- rının eğitimine katılmaya cesaretlendirilirse pek
mıştır: çok davranışın kalıcılığı daha kolay sağlanabilir.
1. Harika çocuk hayalinin yıkılması ve bunun so- Yetersizliği bulunan bireylerin ailelerinin eğitilme-
nucunda ailenin çocuğu kabulde ve duygusal si; anne babaların çocukların herkesten iyi tanı-
bunalımı atlatmada çektiği zorluk, maları ve çocuğu ile daha fazla etkileşim içinde
2. Aile bireylerine, çocuğun kardeşlerine, yakın- olmaları, birebir eğitim eksikliğini gidermesi, eği-
larına ve çevreye çocuğun durumunu açıkla- tim ortamında gerçekleştirilemeyecek konularda
mada çekilen zorluk, bireylerin eğitimini üstlenmelerini sağlama açı-
3. Çocuğun durumuna ve özelliklerine ilişkin sından önemlidir. Aile Eğitim Programları ile ço-
elde edilen bilginin yetersizliği ve tutarsızlığı, cuk yetiştirme yaklaşımlarından yararlanarak ço-
4. Yetersizliğin yol açtığı sağlık ve davranış so- cuğun dil, sosyal ve duygusal gelişimine katkıda
runları ile bu sorunlarla başa çıkma çabaları bulunarak, çocuğuna çeşitli davranış ve bağım-
bunun yanı sıra, çocuğun bakımının zaman, sız yaşam becerilerini öğretmelerine ilişkin ailele-
emek, para gerektirmesi, anne-babanın ken- re yeterlilikler kazandırılmaktadır. Aile eğitimi; ço-
dilerine ve diğer çocuklara kaynak ayırama- cukların, okuldan ya da çevreden öğrendiklerinin
ması, kalıcı olmasını sağlamaktadır.
5. Çocuğun gelişiminde önemli aşamaları yaşa-
yamama ya da çok geç yaşama Örneğin:nor-
mal gelişim gösteren kardeşlerin engelli ço-
cuktan daha önce yürümesi ya da konuşması
vb.
6. Çocuğa karşı çevrenin gösterdiği olumsuz tu-
tumlar, yakın çevrenin aileden uzaklaşması,
7. Pek çok uzmanla görüşme gereği
56