Page 57 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 57

MART 2021     P A YD A Ş

          Aile;  saygı,  mutluluk,  huzur,  koruma,  paylaş-   8.  En uygun eğitim ortamı bulma çabaları

       ma,  güven,  birlik,  beraberlik  gibi  olguları  içinde   9.  Çocuğun geleceğine ilişkin duyulan kaygılar.
       barındıran  sosyal  bir  kurumdur.  Anayasamızın          Yetersizliği bulunan bireylerin farklı alanlardaki
       41.  Maddesine  göre  “Aile, Türk  toplumunun  te-     gelişimini hızlandıracak ortamların düzenlenme-
       melidir.” denmektedir.                                 sinde ailenin rolü önemlidir. Bireylerin başarıları

          Ailede zihinsel yetersizliği olan çocuğun varlı-    yalnızca  okulda  aldıkları  eğitime  bağlı  olmayıp

       ğı, bir bütün olarak ailenin yapısında, işleyişinde,  aldıkları destek eğitime ve ailelerin eğitime etkin
       aile üyelerinin rollerinde önemli değişiklikler ya-    katılımına  bağlıdır.  Öğretmenler,  genellikle  geli-
       pabilmekte, aile üyelerinin yaşamlarını, duygu ve  şimsel yetersizlikleri olan çocukların hafta sonu
       düşüncelerini olumsuz yönde etkileyebilen ek bir  ya  da  yaz  tatillerinde  öğretilenleri  unuttuklarını
       stres kaynağı oluşturabilmektedir. Aile yaşamının  ifade  ederler.  Çocukların  öğrendiklerini  unutma
       doğasına bağlı olarak, zaman zaman eşlerin ev-         problemi,  ailelerin  öğretmenin  hangi  davranış,

       lilik ilişkisini, anne-baba-çocuk ilişkilerini ve kar-  kavram ya da beceri üstünde çalıştığının farkın-
       deşler arası ilişkileri de olumsuz yönde etkileye-     da olmadıklarında ve bu nedenle çocuklarından

       bilmektedir. (Şan,2000)                                hangi becerileri yapmalarını talep edecekleri ya
          Kırcaali-İftar (1997), yetersizliği olan çocuğun  da hangi davranışı ödüllendireceklerini bilmedik-
       varlığı nedeniyle, ailede yaşanan sorunları dokuz  lerinde ortaya çıkmaktadır. Eğer aileler çocukla-
       nedene  bağlamaktadır.  Bunlar  aşağıda  sıralan-      rının  eğitimine  katılmaya  cesaretlendirilirse  pek

       mıştır:                                                çok davranışın kalıcılığı daha kolay sağlanabilir.
        1.  Harika çocuk hayalinin yıkılması ve bunun so-     Yetersizliği bulunan bireylerin ailelerinin eğitilme-
           nucunda ailenin çocuğu kabulde ve duygusal  si; anne babaların çocukların herkesten iyi tanı-
           bunalımı atlatmada çektiği zorluk,                 maları ve çocuğu ile daha fazla etkileşim içinde

        2.  Aile bireylerine, çocuğun kardeşlerine, yakın-    olmaları, birebir eğitim eksikliğini gidermesi, eği-
           larına ve çevreye çocuğun durumunu açıkla-         tim ortamında gerçekleştirilemeyecek konularda
           mada çekilen zorluk,                               bireylerin  eğitimini  üstlenmelerini  sağlama  açı-

        3.  Çocuğun  durumuna  ve  özelliklerine  ilişkin     sından önemlidir. Aile Eğitim Programları ile ço-
           elde edilen bilginin yetersizliği ve tutarsızlığı,  cuk yetiştirme yaklaşımlarından yararlanarak ço-
        4.  Yetersizliğin yol açtığı sağlık ve davranış so-   cuğun dil, sosyal ve duygusal gelişimine katkıda
           runları ile bu sorunlarla başa çıkma çabaları      bulunarak, çocuğuna çeşitli davranış ve bağım-
           bunun yanı sıra, çocuğun bakımının zaman,  sız yaşam becerilerini öğretmelerine ilişkin ailele-

           emek, para gerektirmesi, anne-babanın ken-         re yeterlilikler kazandırılmaktadır. Aile eğitimi; ço-
           dilerine  ve  diğer  çocuklara  kaynak  ayırama-   cukların, okuldan ya da çevreden öğrendiklerinin
           ması,                                              kalıcı olmasını sağlamaktadır.
        5.  Çocuğun gelişiminde önemli aşamaları yaşa-
           yamama ya da çok geç yaşama Örneğin:nor-
           mal  gelişim  gösteren  kardeşlerin  engelli  ço-

           cuktan daha önce yürümesi ya da konuşması
           vb.
        6.  Çocuğa karşı çevrenin gösterdiği olumsuz tu-
           tumlar, yakın çevrenin aileden uzaklaşması,

        7.  Pek çok uzmanla görüşme gereği

                                                                                                                  56
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62