Page 55 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 55
MART 2021 P A YD A Ş
Zihinsel yetersizliği olan çocuklarda pek çok
beceriyi normal gelişim gösteren yaşıtları gibi
öğrenir. Ancak öğrenmeleri daha yavaş ve güç
olabilir. Zihinsel yetersizliğin ağırlık derecesi
arttıkça öğrenmeleri yavaşlamakta ve zorlaş-
maktadır. Soyut terim, tanım ve kavramları çok
güç anlamakta ve kavrayabilmektedirler. Somut
kavramları daha kolay ve iyi kavrarlar. Kavram-
ların somutlaştırılması bu çocukların anlamala-
Zihinsel yetersizliği olan çocukların sağlık du-
rumları yetersizlik derecesine göre değişmek- rını kolaylaştırmaktadır. Hafif derecede zihinsel
yetersizlik grubunda çocukların okuma-yazma,
tedir. Hafif derecede zihinsel yetersizliği olan matematik gibi temel akademik becerileri öğre-
çocukların görünüş ve motor becerileri genelde nebilecekleri kabul edilmektedir.
normal yaşıtlarından farklı değildir. Orta ve ağır
derecede zihinsel yetersizliği olan çocuklarda ise
bu durum farklı olabilir. Zihinsel yetersizliği olan
çocuklarda psiko-devinimsel alanlarda belirli de-
recede gerilik gösterirler. Büyük ve küçük kasla-
rını kullanmada yetersizlik gösterebilirler. El-göz
koordinasyonunu sağlamada zorluk çekebilirler.
Görme ve işitme gibi ek yetersizliklere rastlanabi-
lir. Zihinsel yetersizliği olan çocukların konuşma
ve dil gelişimleri normal gelişim gösteren yaşıtla-
rınkine benzer aşamaları izlemektedir.
Orta derecede zihinsel yetersizlik grubuna gi-
Konuşmayı normal gelişim gösteren çocuklar
gibi öğrenirler ancak zihinsel yetersizliğe bağlı ren çocukların ise; gündelik yaşamın gerektirdiği
sosyal uyum, pratik iletişim ve özbakım beceri-
olarak konuşmaları daha geç gelişmekte ve daha leri (giyinme, yemek yeme, kişisel temizlik be-
fazla konuşmada bozukluk gösterebilmektedirler. cerileri vb.) gibi becerileri öğrenebilecekleri bek-
Zihinsel yetersizlik arttıkça dil ve konuşma prob- lenmektedir. Ağır ve çok ağır derecede zihinsel
lemleri de artmaktadır. Dikkat süreleri kısa ve da- yetersizlik olan çocuklar ise yaşamları boyunca
ğınık olabilir. Devamlı izleme, ödül ve değişiklik sürekli bakım ve yardıma gereksinim duyabilirler.
isteyebilirler. Kısa süreli bellekteki bilgileri uzun Zihinsel yetersizliği olan çocuklar sosyal hayatın
süreli belleğe aktarmada çeşitli güçlükler yaşa- gereklerini yerine getirmede yer alan beceriler-
yabilirler.
de desteğe ihtiyaç duyabilirler (kendilerini ifade
etme, sosyal uyumluluk, sosyal ihtiyaçlarını kar-
şılama). Okul ve meslek yaşamlarında sık sık
başarısız yaşantılarının olma olasılıkları fazladır.
Oyun ve toplum kurallarına uymakta zorluk çeke-
bilirler. Kuralları güç oyunlara ve sosyal faaliyet-
lere katılamayabilirler. Kendilerinden küçükler ile
ilişki kurmayı ve oynamayı tercih edebilirler.
54