Page 55 - PAYDAŞ 1. SAYI
P. 55

MART 2021     P A YD A Ş
                                                                 Zihinsel  yetersizliği  olan  çocuklarda  pek  çok
                                                              beceriyi  normal  gelişim  gösteren  yaşıtları  gibi
                                                              öğrenir. Ancak  öğrenmeleri  daha  yavaş  ve  güç

                                                              olabilir.  Zihinsel  yetersizliğin  ağırlık  derecesi
                                                              arttıkça  öğrenmeleri  yavaşlamakta  ve  zorlaş-
                                                              maktadır.  Soyut  terim,  tanım  ve  kavramları  çok

                                                              güç anlamakta ve kavrayabilmektedirler. Somut
                                                              kavramları daha kolay ve iyi kavrarlar. Kavram-
                                                              ların  somutlaştırılması  bu  çocukların  anlamala-
          Zihinsel yetersizliği olan çocukların sağlık du-
       rumları  yetersizlik  derecesine  göre  değişmek-      rını  kolaylaştırmaktadır.  Hafif  derecede  zihinsel
                                                              yetersizlik  grubunda  çocukların  okuma-yazma,
       tedir.  Hafif  derecede  zihinsel  yetersizliği  olan   matematik  gibi  temel  akademik  becerileri  öğre-
       çocukların  görünüş  ve  motor  becerileri  genelde    nebilecekleri kabul edilmektedir.
       normal yaşıtlarından farklı değildir. Orta ve ağır
       derecede zihinsel yetersizliği olan çocuklarda ise

       bu durum farklı olabilir. Zihinsel yetersizliği olan
       çocuklarda psiko-devinimsel alanlarda belirli de-
       recede gerilik gösterirler. Büyük ve küçük kasla-
       rını kullanmada yetersizlik gösterebilirler. El-göz

       koordinasyonunu  sağlamada  zorluk  çekebilirler.
       Görme ve işitme gibi ek yetersizliklere rastlanabi-
       lir. Zihinsel yetersizliği olan çocukların konuşma
       ve dil gelişimleri normal gelişim gösteren yaşıtla-

       rınkine benzer aşamaları izlemektedir.
                                                                 Orta derecede zihinsel yetersizlik grubuna gi-
          Konuşmayı normal gelişim gösteren çocuklar

       gibi  öğrenirler  ancak  zihinsel  yetersizliğe  bağlı   ren çocukların ise; gündelik yaşamın gerektirdiği
                                                              sosyal  uyum,  pratik  iletişim  ve  özbakım  beceri-
       olarak konuşmaları daha geç gelişmekte ve daha         leri  (giyinme,  yemek  yeme,  kişisel  temizlik  be-
       fazla konuşmada bozukluk gösterebilmektedirler.        cerileri vb.) gibi becerileri öğrenebilecekleri bek-
       Zihinsel yetersizlik arttıkça dil ve konuşma prob-     lenmektedir. Ağır ve çok ağır derecede zihinsel
       lemleri de artmaktadır. Dikkat süreleri kısa ve da-    yetersizlik olan çocuklar ise yaşamları boyunca

       ğınık olabilir. Devamlı izleme, ödül ve değişiklik     sürekli bakım ve yardıma gereksinim duyabilirler.
       isteyebilirler. Kısa süreli bellekteki bilgileri uzun   Zihinsel yetersizliği olan çocuklar sosyal hayatın
       süreli  belleğe  aktarmada  çeşitli  güçlükler  yaşa-  gereklerini  yerine  getirmede  yer  alan  beceriler-

       yabilirler.
                                                              de  desteğe  ihtiyaç  duyabilirler  (kendilerini  ifade
                                                              etme, sosyal uyumluluk, sosyal ihtiyaçlarını kar-
                                                              şılama).  Okul  ve  meslek  yaşamlarında  sık  sık
                                                              başarısız yaşantılarının olma olasılıkları fazladır.

                                                              Oyun ve toplum kurallarına uymakta zorluk çeke-
                                                              bilirler. Kuralları güç oyunlara ve sosyal faaliyet-
                                                              lere katılamayabilirler. Kendilerinden küçükler ile
                                                              ilişki kurmayı ve oynamayı tercih edebilirler.



                                                                                                                  54
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60